La transició: gestionar la incertesa
La resistència no és res més que una manifestació natural de la incomoditat que ens suposa moure'ns en un entorn desconegut,
per explorar, ple d'interrogants, especialment quan deixem enrere un entorn conegut, que ens és familiar i que ens ofereix
uns riscos controlats per l'experiència. Aquesta situació és certa fins i tot quan la situació actual ens desagrada!
Per a gestionar la transició i minimitzar els efectes de la incertesa podem utilitzar alguns d'aquests
suggeriments:
- Fer visible que reconeixem i legitimem les pors i les resistències. Desculpabilitzar
és una bona manera de convertir en "normal" aquests sentiments difícils d'evitar.
- Facilitar la màxima informació possible; explicar el perquè del canvi i els beneficis de manera clara
i entenedora.
- No amagar els riscos. Si són coneguts podem evitar errors previsibles.
- Sempre que sigui possible, fer una prova pilot i mostrar-ne els resultats. Potser em fa por creuar el
pont, però si veig que altres l'han creuat amb èxit els meus temors seran menors.
- Si és necessari, oferir formació i acompanyament. No tothom s'adapta de la mateixa manera a noves situacions
i pot ser necessari una intervenció directa amb algunes persones.
- Fer difusió dels resultats d'èxit. És una bona manera de fer evidents els resultats positius esperats
que han motivat el canvi.
- Acotar el període de transició i planificar-lo. Difícilment les coses succeeixen d'avui per demà, però
hem d'evitar que s'allarguin indefinidament.
- Donar respostes excepcionals a situacions excepcionals.
El procés de transició ha de garantir que totes les persones implicades en el procés hi puguin transitar de la millor manera
possible; minimitzar la incertesa maximitza l'èxit del resultat.
Sovint, en els primers passos d'un procés de canvi, les persones implicades poden sentir-se desorientades, amb més preguntes
que respostes. Una eina útil per acompanyar el procés pot ser establir reunions de feedback o retroalimentació,
espais on poder compartir amb els equips resultats d'èxit i oportunitats de millora. El feedback és una eina molt potent,
ja que permet oferir informació objectiva per a la millora individual.
En el feedback es distingeixen dues situacions:
És una oportunitat per posar de manifest i reconèixer, de manera explícita, els assoliments i èxits d'una persona. El feedback
de reconeixement es pot fer en públic.
Permet traslladar a la persona informació objectiva per a millorar els seus resultats. Sempre parla de la tasca, mai de
la persona. És important que es faci en privat.
Tant en un cas com en l'altre és important que hi hagi una preparació prèvia. Pots llegir el següent document El feedback on descobriràs que el feedback no s'improvisa, és fruit d'una observació acurada
i d'un treball previ.
En alguns casos el feedback pot resultar insuficient. Si observem que el procés de feedback no dóna els
fruits esperats, caldrà iniciar un procés de petició de canvi de comportament. Aquesta és una fase que sovint es pretén evitar
ja que resulta incòmoda per ambdues parts.
En aquest procés és important evitar crítiques i fer les peticions de manera constructiva. Cal, sobretot:
- Preservar la bona relació amb la persona.
- Centrar els esforços en els fets concrets.
Pots realitzar la següent
activitat sobre la gestió de la transició, que té com a objectiu valorar la comprensió del que has vist en aquest apartat.