Liderar el canvi
1.- Liderar el canvi
1.2.- La transició: gestionar la incertesa
2 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Webs
Objectius
  1. Conèixer i reflexionar sobre els aspectes bàsics del lideratge en processos de canvi.
  2. Conèixer el model de lideratge situacional de K. Blanchard.
  3. Analitzar i reflexionar sobre el propi estil de lideratge.
  4. Analitzar un cas real de procés de canvi (finalitzat o en curs).
Bibliografia
  • BLANCHARD, K. (2009) El ejecutivo al minuto. Barcelona: Editorial Debolsillo.
    Des de la seva primera publicació, l'any 1982, se n'han venut més de deu milions d'exemplars i s'ha traduït a vint idiomes. El ejecutivo al minuto presenta, en forma de novel·la, tres senzilles tècniques per a augmentar la productivitat, apreciar la feina ben feta i aprofundir en el creixement personal.

  • COVEY, S. (2009) Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Editorial Paidós.
    Covey presenta en aquesta obra una reflexió sobre quins aspectes podem canviar en la nostra conducta per a tenir un efecte en els resultats. Divideix els set hàbits en tres blocs: els tres primers, orientats a mirar-se un mateix i augmentar l'autodomini; els tres següents, orientats a les relacions interpersonals; i el darrer, a la renovació i millora contínua per fer que els sis primers guanyin un significat ple.

  • GOLEMAN, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
    En la continuació del reconegut Inteligencia emocional, Daniel Goleman proposa una revisió de les competències bàsiques per afrontar els reptes d'un entorn canviant des d'una perspectiva on el coneixement d'un mateix i la relació amb els altres esdevé un factor clau.

  • HAMMER, M.; CHAMPY, J. (1994) Reingeniería de la empresa. Barcelona: Parramón.
    Hammer i Champy presenten en aquest llibre les bases de la reenginyeria entesa com la reestructuració radical dels processos d'una organització, de la seva organització interna i de la seva cultura. A diferència de l'enfoc tradicional de la reenginyeria de processos, en aquesta obra s'introdueix la dimensió humana.

  • SENGE, P. (1993) La quinta disciplina. Barcelona: Editorial Granica.
    És l'obra més coneguda de Peter Senge. A través d'una visió sistèmica, convida a revisar la nostra forma d'entendre les organitzacions. Proposa les cinc disciplines de l'organització intel·ligent.

Webs

Ken Blanchard és l'autor de El ejecutivo al minuto. Ha escrit més de trenta obres. Una de les seves aportacions més rellevants ha estat el desenvolupament del model de lideratge situacional, conjuntament amb Paul Hersey.

Videos Networking Photos, en la columna esquerra es pot accedir a actives i interessants discussions, en anglès, al twitter de l'autor.

Stephen Covey, permet accedir als abstracts de les principals obres d'Stephen Covey i enregistrar-se a la "Covey community".

La transició: gestionar la incertesa

La resistència no és res més que una manifestació natural de la incomoditat que ens suposa moure'ns en un entorn desconegut, per explorar, ple d'interrogants, especialment quan deixem enrere un entorn conegut, que ens és familiar i que ens ofereix uns riscos controlats per l'experiència. Aquesta situació és certa fins i tot quan la situació actual ens desagrada!

Per a gestionar la transició i minimitzar els efectes de la incertesa podem utilitzar alguns d'aquests suggeriments:

  • Fer visible que reconeixem i legitimem les pors i les resistències. Desculpabilitzar és una bona manera de convertir en "normal" aquests sentiments difícils d'evitar.
  • Facilitar la màxima informació possible; explicar el perquè del canvi i els beneficis de manera clara i entenedora.
  • No amagar els riscos. Si són coneguts podem evitar errors previsibles.
  • Sempre que sigui possible, fer una prova pilot i mostrar-ne els resultats. Potser em fa por creuar el pont, però si veig que altres l'han creuat amb èxit els meus temors seran menors.
  • Si és necessari, oferir formació i acompanyament. No tothom s'adapta de la mateixa manera a noves situacions i pot ser necessari una intervenció directa amb algunes persones.
  • Fer difusió dels resultats d'èxit. És una bona manera de fer evidents els resultats positius esperats que han motivat el canvi.
  • Acotar el període de transició i planificar-lo. Difícilment les coses succeeixen d'avui per demà, però hem d'evitar que s'allarguin indefinidament.
  • Donar respostes excepcionals a situacions excepcionals.

El procés de transició ha de garantir que totes les persones implicades en el procés hi puguin transitar de la millor manera possible; minimitzar la incertesa maximitza l'èxit del resultat.


Sovint, en els primers passos d'un procés de canvi, les persones implicades poden sentir-se desorientades, amb més preguntes que respostes. Una eina útil per acompanyar el procés pot ser establir reunions de feedback o retroalimentació, espais on poder compartir amb els equips resultats d'èxit i oportunitats de millora. El feedback és una eina molt potent, ja que permet oferir informació objectiva per a la millora individual.

En el feedback es distingeixen dues situacions:

És una oportunitat per posar de manifest i reconèixer, de manera explícita, els assoliments i èxits d'una persona. El feedback de reconeixement es pot fer en públic.

Permet traslladar a la persona informació objectiva per a millorar els seus resultats. Sempre parla de la tasca, mai de la persona. És important que es faci en privat.


Tant en un cas com en l'altre és important que hi hagi una preparació prèvia. Pots llegir el següent document El feedback on descobriràs que el feedback no s'improvisa, és fruit d'una observació acurada i d'un treball previ.

En alguns casos el feedback pot resultar insuficient. Si observem que el procés de feedback no dóna els fruits esperats, caldrà iniciar un procés de petició de canvi de comportament. Aquesta és una fase que sovint es pretén evitar ja que resulta incòmoda per ambdues parts.

En aquest procés és important evitar crítiques i fer les peticions de manera constructiva. Cal, sobretot:

  • Preservar la bona relació amb la persona.
  • Centrar els esforços en els fets concrets.

Pots realitzar la següent activitat sobre la gestió de la transició, que té com a objectiu valorar la comprensió del que has vist en aquest apartat.

Idea principal

Tot procés de canvi té un període de transició. Aquest període és necessari perquè totes les persones implicades en el procés es facin seva la nova situació. Planificar adequadament aquesta etapa permet assolir més ràpidament els objectius del canvi.

Documents

El feedback.

Autor:

Oscar Barrio Navarro

Exemple dels dos cims


Imaginem dos cims separats per una vall. Per tal d'unir aquests dos cims construïm un pont mòbil. Viure un procés de canvi pot ser com travessar aquest pont elevat fet amb cadenes i taulons: certament ens ofereix un camí per travessar d'un costat a l'altre, però no és menys cert que pot produir un cert vertigen i sensació d'inseguretat. Gestionar la transició de manera adequada és una forma de fermar aquests taulons i posar rígides les cadenes, i minimitzar així el moviment de l'estructura a cada pas. No preveure els efectes de la transició pot fer que moltes persones es resisteixin a creuar el pont i segueixin baixant a la vall i pujant la muntanya per anar d'un punt a l'altre... O dit d'una altra manera: poden seguir fent servir el sistema i els canals antics i utilitzant mecanismes paral·lels que els aportin major sensació de seguretat.

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest