Eines d'anàlisi i resolució de problemes
1.- Eines d'anàlisi i resolució de problemes
1.4.- Anàlisi DAFO
4 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Objectius
  1. Conèixer algunes de les eines que es fan servir en la resolució de problemes i que ajuden en la presa de decisions.
  2. Compartir i posar en pràctica les diferents eines a nivell individual i en grup.
Bibliografia

MOORE, MARK H.(1998): Gestión estratégica y creación de valor en el sector público. Barcelona. Editorial PAIDOS IBÉRICA.

La tesi de Moore a l'hora de solucionar totes les dificultats del sector públic en el context de la societat contemporània consisteix a recomanar canvis específics i concrets pel que fa a la pràctica individual; sobretot, com atendre i servir el client.


SENLLE, A. (2003) Prendre decisions i resoldre problemes. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.


VARIOS AUTORES (2006): Decisiones gerenciales efectivas: fundamentos para la solución de problemas administrativos. Sevilla. Editorial MAD

Els autors plantegen que la presa de decisions té com a base la solució de problemes administratius, i dediquen part d'aquest llibre a analitzar-los per tal d'orientar futurs gerents en el procés que implica la presa de decisions.

Anàlisi DAFO

L'anàlisi DAFO és un acrònim les lletres del qual signifiquen: D, debilitats; A, amenaces externes; F, fortaleses intrínseques, i O, oportunitats externes.


L'anàlisi DAFO va ser introduïda el 1982 per Heinz Weihrich. És una bona eina per formular l'estratègia d'unitat de negoci. Un cop has establert l'objectiu mitjançant el qual pretens corregir el problema o la desviació detectada, has de realitzar un estudi sobre la seva viabilitat i possibilitat d'assoliment. L'anàlisi DAFO et permetrà fer-ho:

Model per realitzar l'anàlisi DAFO.


  Punts forts Punts febles
Anàlisi interna Fortaleses Debilitats
Anàlisi externa Oportunitats Amenaces


Utilitats de l'anàlisi DAFO:

  • Facilita l'ordenació i la classificació d'idees: Et poden ser d'utilitat en la definició posterior de les estratègies que vols desenvolupar.
  • Permet reflectir dues dimensions de les necessitats i les mancances de la teva entitat: Has de tenir en compte les mancances internes i les externes. Sovint, en l'anàlisi de la situació, oblides la dimensió externa (altres entitats del sector, el barri, la ciutat, les institucions públiques,...), que també influeix sobre la teva actuació (directament o indirecta). També t'obliga a abordar l'establiment d'estratègies en l'esfera externa.
  • Introdueix un element positiu en l'anàlisi: Quan analitzes una situació, sols fer una relació de problemes o temes mal resolts en lloc de fer una anàlisi de les coses que sí que funcionen. Per tant, incorporar els apartats de fortaleses i oportunitats t'ajudarà a completar la reflexió incorporant els aspectes positius i negatius del funcionament de l'entitat. En quart lloc, aquesta metodologia et permet fer possible la participació de totes aquelles persones que consideris necessàries. D'aquesta manera, estàs donant veu a tots aquells agents que consideres que poden aportar informació cabdal sobre la situació, alhora que treballes la participació i la presa de decisions conjunta.

 

Tot seguit realitza aquesta activitat: Relaciona les diferents eines.

Idea principal

Aquest mètode consisteix en una pluja d'idees partint d'un esquema que es basa en els punts següents:

  • Debilitats i fortaleses: es tracta de fer una anàlisi dels aspectes interns de l'entitat.
  • Amenaces i oportunitats: l'anàlisi es fa amb relació als elements i les institucions externs a l'entitat.

Autor:

Ester González Rivas

glossari

Catàleg de paraules d'una mateixa disciplina, d'un mateix camp d'estudi, etc., definides o comentades

paradigma

Conjunt d'unitats lingüístiques que mantenen una relació de possible commutació en un mateix context.

Debilitats

Són aquelles característiques, de qualsevol ordre (estructurals, organitzatives...), que poden frenar, dificultar..., a nivell intern, l'assoliment de les fites o objectius.

Amenaces

Són aquelles situacions de qualsevol ordre (socials, econòmiques, legislatives...), en l'entorn de l'organització, que poden afectar negativament l'assoliment dels resultats enunciats en els objectius.

Fortaleses

Són els punts forts o característiques pròpies de l'organització que afavoreixen l'assoliment dels objectius.

Oportunitats

Són aquelles situacions que es donen en l'entorn de l'organització i que poden facilitar l'assoliment dels objectius.

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest