Què cal tenir clar abans de delegar?
1.- Què cal tenir clar abans de delegar?
1.1.- El repartiment de tasques
1 de 5
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Comprendre el risc de la improvisació.

  • Entendre la importància d'invertir temps preparant la delegació abans de dur-la a terme.

  • Conèixer i gestionar adequadament els aspectes previs a una correcta delegació.

  • Copsar la importància de disposar d'una bona definició de tasques i funcions per a una delegació correcta.

  • Ésser conscient de la importància de preparar alternatives per si el pla inicial no té èxit.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i s'hi pot trobar la majoria de temes que es treballarà durant el curs.


BRADBERRY, T. Se puede decir más claro y no tan alto. Barcelona: Edicions Zenith (Planeta), 2010.

L'autor desenvolupa la tesi que moltes persones no estan satisfetes al seu lloc de treball i volen canviar de feina. Considera que l'origen d'aquesta insatisfacció es troba en la manera en què els/les caps tracten els/les seus o seves empleats/ades i en la manca de comunicació. Mitjançant la història d'en Charlie (una gavina) i el seu savi assessor (un dofí), es fa un viatge cap a la comprensió i possible solució del problema. Molts dels temes que es desenvolupa en el llibre estan estretament relacionats amb una bona delegació.


BRANDEN, N. La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas sólidas las personas que confían en sí mismas. Madrid: Editorial Paidós, Col·lecció Nathaniel Branden, 2010.

Nathaniel Branden, psicoterapeuta canadenc especialista en la psicologia de l'autoestima, argumenta la importància de potenciar l'autoestima dels/de les treballadors/ores per a l'èxit de l'organització. La delegació és una excel·lent oportunitat per fer-ho i millorar la confiança de l'equip de treball amb què es compta.


GENETT, D. ¡Delega! Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora hi aborda la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2002.

En aquesta publicació, s'hi desenvolupa els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part d'un equip de treball. Interessant si es vol descobrir com liderar el potencial d'un equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i motivació d'equips de treball i que, tot i que no aborda directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes estretament lligats amb ella. Especialment interessant el capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Editorial Vertical de bolsillo, Colección EADA Dirección, 2008.

Obra que ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. Recomanable sobretot el capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en el qual es tracta la gestió emocional, l'impacte i la influència, així com la comunicació no verbal (CNV), aspectes tots ells importants i relacionats amb la delegació.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona. Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de senzilla comprensió.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Recursos Humanos

En aquesta web, dedicada a la gestió de recursos humans en general, s'hi pot trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. Especialment interessant és l'apartat de productivitat personal amb recursos per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

Aquesta pàgina de la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de recursos formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Són especialment recomanables els recursos d'autoaprenentatge que la Diputació posa a la disposició de la ciutadania.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

A la web de l'EAPC, s'aconsella visitar-hi l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració Pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Especialment interessants els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans".


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquesta pàgina, també dedicada a la gestió de recursos humans, s'hi pot consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i d'intel·ligència emocional.

El repartiment de tasques

Per començar, cal recordar la importància de no improvisar quan s'està dirigint equips de treball, i això és aplicable a qualsevol aspecte de la direcció i motivació d'equips, inclosa la delegació.

És per aquest motiu que certs punts han d'estar resolts abans de delegar i el primer d'ells és la descripció de llocs de treball i el repartiment de tasques entre els membres de l'equip de treball.

Atès que la terminologia organitzativa és diferent en cada ajuntament, des d'ara i fins al final del curs, es parlarà sempre de secció, tot i que és possible que, en el teu cas, estiguis gestionant un departament, una unitat, un negociat, una àrea o qualsevol altra denominació de tipus organitzatiu. Si us plau, aplica't en cada cas el terme que correspongui.

Si, en el teu ajuntament, no hi disposeu de cap descripció de llocs de treball, et recomanem que facis una descripció senzilla dels llocs de treball de la teva secció. És suficient una fitxa amb:

  • La denominació del lloc.

  • Les tasques o funcions principals que cal realitzar.

  • Un breu perfil de la persona que l'ha d'ocupar.

L'anàlisi i la descripció dels llocs de treball consisteix en una descripció de les activitats, funcions i responsabilitats vinculades a un lloc de treball.

Per dur a terme aquesta anàlisi, s'utilitzen diverses tècniques de recollida de dades.

Si el nostre ajuntament disposa d'una descripció dels llocs de treball, aquesta ens pot orientar força en el moment de fer el repartiment de tasques.

Tingues sempre present que l'equip de treball ha d'estar motivat i informat abans d'executar les tasques que deleguis.

En el document Consells i suggeriments per a un correcte repartiment de tasques que et pots descarregar, se t'hi fa alguns suggeriments per ajudar-te en la repartició esmentada.

Idea principal

És molt difícil delegar correctament si no es sap quines són les funcions i responsabilitats de cadascun dels membres de l'equip de treball.

Per saber-ne més

Pots consultar la Guia per elaborar la descripció dels llocs de treball.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Tècniques de recollida de dades


  1. L'observació.
  2. Els qüestionaris.
  3. Les entrevistes.
  4. Els registres dels mateixos treballadors.

Llocs de treball


Amb la descripció dels llocs de treball es vol respondre a les següents preguntes:

  1. Quines tasques es fan?
  2. Com es duen a terme?
  3. Quina és l'última finalitat del lloc de treball?
  4. Quines característiques ha de tenir la persona que l'ocupa?
  5. Quina formació necessita l'ocupant?
  6. Amb quins mitjans ha de comptar?
  7. Quin grau de responsabilitat i d'autonomia ha de tenir?
  8. Amb quina freqüència fa les tasques?
  9. Quines relacions manté amb els altres llocs de treball?
  10. On es desenvolupa el lloc de treball? (Lloc físic).

Motivitat i informat


La Marta, cap de secció de Gestió Tributària, ha de delegar una tasca relacionada amb la modificació d'una taxa a un membre del seu equip de treball però, com que no disposa de cap descripció de llocs de treball i desconeix el detall de les funcions i responsabilitats de cadascú, no sap a qui la pot delegar. És per això que ha fet un cop d'ull a totes les persones de la secció i ha decidit delegar la Raquel perquè sempre mostra una actitud col·laboradora i sap que no hi posarà problemes.

Quan la Raquel surt del despatx de la Marta amb el nou encàrrec i un somriure d'orella a orella, no pot deixar de pensar que tot li toca sempre a ella i que a l'equip de treball hi ha persones molt més preparades que ella per executar la tasca. A més, ara és el pitjor moment perquè té molta feina i sembla que la Marta no se n'adoni. Però a ella mai no se li acudiria dir-ho a la Marta , ja que potser s'ho prendria malament... Més val callar i fer el que es pugui!

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest