Què cal tenir clar abans de delegar?
1.- Què cal tenir clar abans de delegar?
1.4.- Què no s'ha de delegar?
4 de 5
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Comprendre el risc de la improvisació.

  • Entendre la importància d'invertir temps preparant la delegació abans de dur-la a terme.

  • Conèixer i gestionar adequadament els aspectes previs a una correcta delegació.

  • Copsar la importància de disposar d'una bona definició de tasques i funcions per a una delegació correcta.

  • Ésser conscient de la importància de preparar alternatives per si el pla inicial no té èxit.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i s'hi pot trobar la majoria de temes que es treballarà durant el curs.


BRADBERRY, T. Se puede decir más claro y no tan alto. Barcelona: Edicions Zenith (Planeta), 2010.

L'autor desenvolupa la tesi que moltes persones no estan satisfetes al seu lloc de treball i volen canviar de feina. Considera que l'origen d'aquesta insatisfacció es troba en la manera en què els/les caps tracten els/les seus o seves empleats/ades i en la manca de comunicació. Mitjançant la història d'en Charlie (una gavina) i el seu savi assessor (un dofí), es fa un viatge cap a la comprensió i possible solució del problema. Molts dels temes que es desenvolupa en el llibre estan estretament relacionats amb una bona delegació.


BRANDEN, N. La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas sólidas las personas que confían en sí mismas. Madrid: Editorial Paidós, Col·lecció Nathaniel Branden, 2010.

Nathaniel Branden, psicoterapeuta canadenc especialista en la psicologia de l'autoestima, argumenta la importància de potenciar l'autoestima dels/de les treballadors/ores per a l'èxit de l'organització. La delegació és una excel·lent oportunitat per fer-ho i millorar la confiança de l'equip de treball amb què es compta.


GENETT, D. ¡Delega! Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora hi aborda la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2002.

En aquesta publicació, s'hi desenvolupa els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part d'un equip de treball. Interessant si es vol descobrir com liderar el potencial d'un equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i motivació d'equips de treball i que, tot i que no aborda directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes estretament lligats amb ella. Especialment interessant el capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Editorial Vertical de bolsillo, Colección EADA Dirección, 2008.

Obra que ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. Recomanable sobretot el capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en el qual es tracta la gestió emocional, l'impacte i la influència, així com la comunicació no verbal (CNV), aspectes tots ells importants i relacionats amb la delegació.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona. Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de senzilla comprensió.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Recursos Humanos

En aquesta web, dedicada a la gestió de recursos humans en general, s'hi pot trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. Especialment interessant és l'apartat de productivitat personal amb recursos per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

Aquesta pàgina de la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de recursos formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Són especialment recomanables els recursos d'autoaprenentatge que la Diputació posa a la disposició de la ciutadania.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

A la web de l'EAPC, s'aconsella visitar-hi l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració Pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Especialment interessants els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans".


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquesta pàgina, també dedicada a la gestió de recursos humans, s'hi pot consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i d'intel·ligència emocional.

Què no s'ha de delegar?

Quines tasques no s'ha de delegar? A l'igual de l'apartat anterior, se't mostra a continuació alguns exemples.

1. Les tasques amb un contingut estratègic i un alt valor afegit. Especialment aquelles relacionades amb la decisió i planificació dels projectes importants (per exemple, la definició del pressupost i dels objectius de la secció, les modificacions en la plantilla de personal, el disseny i planificació dels projectes clau, etc.).

2. Les presentacions o sessions informatives de projectes estratègics.

3. Les tasques relacionades amb la gestió de crisis o problemes que requereixen la teva autoritat com a cap (com conflictes entre membres de l'equip o entre membres de l'equip i persones d'altres seccions).

4. Les pròpies de la direcció del teu equip de treball, especialment les relacionades amb mesures de tipus disciplinari. Aquí, s'hi inclou les felicitacions, les avaluacions del rendiment, l'avaluació de períodes de prova, etc.

5. La descripció dels llocs de treball i la planificació i gestió de les càrregues de feina.

6. La formació i el desenvolupament dels membres del teu equip de treball.

7. Les tasques per a les quals la resta de membres de l'equip de treball no tenen la preparació necessària (seria el cas, per exemple, d'un informe jurídic especialitzat).

8. Les que l'Administració ha definit com de la teva responsabilitat personal (caldrà que consultis la fitxa de descripció del teu lloc de treball).

9. La gestió d'assumptes que requereixen la discreció i la confidencialitat necessàries per la seva pròpia naturalesa (per exemple, assumptes que afecten àmbits de la vida privada de les persones tant si es tracta d'un membre del teu equip o bé d'un usuari del servei).


Aquesta és només una mostra del tipus de tasques que no convé delegar.

El criteri general és que no es pot delegar les tasques que siguin molt importants i no siguin urgents.


Com s'ha vist anteriorment, quan les tasques importants també siguin urgents i es considera que no es té prou temps per realitzar-les, es pot delegar que les faci un altre membre de l'equip, però deixant-li molt clar que es delega la tasca, però no la responsabilitat sobre la mateixa i oferint-li el nostre recolzament.

Et convidem a fer la següent activitat que té com a objectiu reconèixer quines tasques convé o no delegar.



Les tasques de direcció de l'equip relacionades directament amb el nostre rol com a cap, especialment quan es tracta de resolució de conflictes, no és possible delegar-les sota cap concepte.

Idea principal

No és possible delegar les tasques importants i no urgents ni tampoc les relacionades amb la direcció i motivació de l'equip de treball.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest