Què cal tenir clar abans de delegar?
1.- Què cal tenir clar abans de delegar?
1.2.- Quan s'ha de delegar i quan no?
2 de 5
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Comprendre el risc de la improvisació.

  • Entendre la importància d'invertir temps preparant la delegació abans de dur-la a terme.

  • Conèixer i gestionar adequadament els aspectes previs a una correcta delegació.

  • Copsar la importància de disposar d'una bona definició de tasques i funcions per a una delegació correcta.

  • Ésser conscient de la importància de preparar alternatives per si el pla inicial no té èxit.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i s'hi pot trobar la majoria de temes que es treballarà durant el curs.


BRADBERRY, T. Se puede decir más claro y no tan alto. Barcelona: Edicions Zenith (Planeta), 2010.

L'autor desenvolupa la tesi que moltes persones no estan satisfetes al seu lloc de treball i volen canviar de feina. Considera que l'origen d'aquesta insatisfacció es troba en la manera en què els/les caps tracten els/les seus o seves empleats/ades i en la manca de comunicació. Mitjançant la història d'en Charlie (una gavina) i el seu savi assessor (un dofí), es fa un viatge cap a la comprensió i possible solució del problema. Molts dels temes que es desenvolupa en el llibre estan estretament relacionats amb una bona delegació.


BRANDEN, N. La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas sólidas las personas que confían en sí mismas. Madrid: Editorial Paidós, Col·lecció Nathaniel Branden, 2010.

Nathaniel Branden, psicoterapeuta canadenc especialista en la psicologia de l'autoestima, argumenta la importància de potenciar l'autoestima dels/de les treballadors/ores per a l'èxit de l'organització. La delegació és una excel·lent oportunitat per fer-ho i millorar la confiança de l'equip de treball amb què es compta.


GENETT, D. ¡Delega! Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora hi aborda la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2002.

En aquesta publicació, s'hi desenvolupa els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part d'un equip de treball. Interessant si es vol descobrir com liderar el potencial d'un equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i motivació d'equips de treball i que, tot i que no aborda directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes estretament lligats amb ella. Especialment interessant el capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Editorial Vertical de bolsillo, Colección EADA Dirección, 2008.

Obra que ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. Recomanable sobretot el capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en el qual es tracta la gestió emocional, l'impacte i la influència, així com la comunicació no verbal (CNV), aspectes tots ells importants i relacionats amb la delegació.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona. Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de senzilla comprensió.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Recursos Humanos

En aquesta web, dedicada a la gestió de recursos humans en general, s'hi pot trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. Especialment interessant és l'apartat de productivitat personal amb recursos per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

Aquesta pàgina de la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de recursos formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Són especialment recomanables els recursos d'autoaprenentatge que la Diputació posa a la disposició de la ciutadania.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

A la web de l'EAPC, s'aconsella visitar-hi l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració Pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Especialment interessants els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans".


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquesta pàgina, també dedicada a la gestió de recursos humans, s'hi pot consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i d'intel·ligència emocional.

Quan s'ha de delegar i quan no?

En l'apartat anterior, hi has vist la importància de disposar d'una breu descripció dels llocs de treball per assignar-los (i a les persones) les tasques en funció de criteris estrictament professionals.

D'aquesta manera, la majoria de tasques serà assignada de forma natural als seus destinataris.

Excepcionalment, però, pot donar-se diversos supòsits que impliquin:

Implantació de nous circuits i mètodes de treball, innovacions tecnològiques, canvis organitzatius, noves demandes no planificades, canvis en l'execució de projectes ja iniciats, etc.).

Canvi de persones, baixes, promocions, vacances...


És en aquest moment quan es pot tenir dubtes sobre si cal delegar totes o algunes d'aquestes tasques o si és millor assumir-les personalment.

Una primera regla general que és convenient que tinguis present és la següent:

Amb caràcter general, s'ha de delegar sempre quan es tracta d'una tasca de caràcter no directiu ni estratègic i que pot fer un altre membre de l'equip amb la mateixa o més qualitat.


A més, cal que també tinguis present la urgència i la importància de la tasca per saber quan és convenient, o no, delegar per realitzar-la. Fixa't en el quadre següent:


Molt urgent

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip i oferir-li el teu recolzament si és necessari.

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip només si és absolutament necessari.

Poc urgent

Has de delegar per fer la tasca un membre de l'equip.

No pots delegar la tasca.

Poc
important
Molt
important

Taula relativa a urgència i importància de la tasca i si convé delegar per fer-la o no.


Habitualment no es delegarà per dur a terme les tasques pròpiament directives ni les més importants o estratègiques a llarg termini: aquestes, et toca a tu fer-les i no pots delegar perquè es realitzin.

En canvi, totes les altres tasques (incloses les importants que siguin molt urgents) poden ser delegades en funció de la nostra pròpia valoració.

Tot seguit realitza la següent activitat que té com a objectiu valorar la teva comprensió dels apartats 1 i 2.

Idea principal

No es pot delegar per dur a terme les tasques importants o estratègiques vinculades directament amb la funció directiva.

Per saber-ne més

Et recomanem la lectura de l'article de Sandra Llinares amb el títol "Fas malabars amb el temps?" en què l'autora fa una breu reflexió al voltant de la gestió d'un bé escàs com és el nostre temps.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest