Què cal tenir clar abans de delegar?
1.- Què cal tenir clar abans de delegar?
1.3.- Què cal delegar?
3 de 5
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Comprendre el risc de la improvisació.

  • Entendre la importància d'invertir temps preparant la delegació abans de dur-la a terme.

  • Conèixer i gestionar adequadament els aspectes previs a una correcta delegació.

  • Copsar la importància de disposar d'una bona definició de tasques i funcions per a una delegació correcta.

  • Ésser conscient de la importància de preparar alternatives per si el pla inicial no té èxit.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i s'hi pot trobar la majoria de temes que es treballarà durant el curs.


BRADBERRY, T. Se puede decir más claro y no tan alto. Barcelona: Edicions Zenith (Planeta), 2010.

L'autor desenvolupa la tesi que moltes persones no estan satisfetes al seu lloc de treball i volen canviar de feina. Considera que l'origen d'aquesta insatisfacció es troba en la manera en què els/les caps tracten els/les seus o seves empleats/ades i en la manca de comunicació. Mitjançant la història d'en Charlie (una gavina) i el seu savi assessor (un dofí), es fa un viatge cap a la comprensió i possible solució del problema. Molts dels temes que es desenvolupa en el llibre estan estretament relacionats amb una bona delegació.


BRANDEN, N. La autoestima en el trabajo. Cómo construyen empresas sólidas las personas que confían en sí mismas. Madrid: Editorial Paidós, Col·lecció Nathaniel Branden, 2010.

Nathaniel Branden, psicoterapeuta canadenc especialista en la psicologia de l'autoestima, argumenta la importància de potenciar l'autoestima dels/de les treballadors/ores per a l'èxit de l'organització. La delegació és una excel·lent oportunitat per fer-ho i millorar la confiança de l'equip de treball amb què es compta.


GENETT, D. ¡Delega! Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora hi aborda la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2002.

En aquesta publicació, s'hi desenvolupa els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part d'un equip de treball. Interessant si es vol descobrir com liderar el potencial d'un equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i motivació d'equips de treball i que, tot i que no aborda directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes estretament lligats amb ella. Especialment interessant el capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Editorial Vertical de bolsillo, Colección EADA Dirección, 2008.

Obra que ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. Recomanable sobretot el capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en el qual es tracta la gestió emocional, l'impacte i la influència, així com la comunicació no verbal (CNV), aspectes tots ells importants i relacionats amb la delegació.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona. Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de senzilla comprensió.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Recursos Humanos

En aquesta web, dedicada a la gestió de recursos humans en general, s'hi pot trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. Especialment interessant és l'apartat de productivitat personal amb recursos per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

Aquesta pàgina de la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors públics i de la ciutadania en general el Centre de recursos formatius que inclou un recull de materials com lectures, eines, guies de treball, etc. Són especialment recomanables els recursos d'autoaprenentatge que la Diputació posa a la disposició de la ciutadania.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

A la web de l'EAPC, s'aconsella visitar-hi l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'Administració Pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Especialment interessants els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans".


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquesta pàgina, també dedicada a la gestió de recursos humans, s'hi pot consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i d'intel·ligència emocional.

Què cal delegar?

Quines tasques s'ha de delegar? A continuació, hi trobaràs alguns exemples de tasques que convé delegar.

  1. Les que no són importants ni aporten valor afegit en relació amb el teu lloc de treball i que són puntuals en el temps (per exemple, preparar un full d'Excel amb una informació necessària per a una reunió o realitzar una trucada a un proveïdor per reclamar-li un subministrament).

  2. Les que no són importants ni aporten valor afegit en relació amb el teu lloc de treball i que són continuades en el temps, fins i tot si estan directament relacionades amb les teves funcions (actualitzar cada mes la informació comptable necessària per fer un seguiment del pressupost o preparar quinzenalment una relació d'actuacions de manteniment necessàries que cal que les escoles municipals duguin a terme).

  3. Les repetitives i detallades (com introduir dades en el sistema informàtic per alimentar estadístiques o bases de dades, el control d'existències o d'aforament, etc.).

  4. Les que, sense ser estratègiques, són necessàries i requereixen molt de temps (per exemple, l'atenció al públic presencialment o telefònica).

  5. Les que, sense ser estratègiques, es repeteixen amb molta freqüència o bé tenen una certa periodicitat (és el cas de les reunions mensuals o quinzenals de seguiment de projectes).

  6. Les que t'agrada fer, però no et pertoquen o, a la inversa, les que no t'agrada fer i poden interessar altres membres de l'equip.

  7. Totes les que algun altre membre de l'equip pot fer millor i de manera més econòmica.

  8. Els projectes que siguin molt urgents i es puguin desglossar en tasques o activitats més senzilles.

  9. Totes les que impliquen executar allò que ja ha estat planificat i decidit, excepte les funcions més pròpiament directives.


En el moment de decidir quines tasques és possible delegar, cal també tenir molt present, a més de la pròpia naturalesa de la tasca, el nivell d'autoritat que es vol delegar.

A la taula que es troba a continuació, hi pots consultar els diferents nivells de delegació.


NIVELL DE DELEGACIÓ LA DEMANDA LA FEINA QUE CAL FER
Nivell 1

Només vull que facis el que et demano.

Buscar dades, obtenir informació, copiar, etc.

Nivell 2

Vull que em facilitis informació i em proposis una solució.

Analitzar les dades de manera senzilla i proposar una solució.

Nivell 3

Vull que em facilitis informació i m'argumentis una solució.

Analitzar les dades de manera complexa i argumentar una solució.

Nivell 4

Et plantejo el problema i tu el resols amb el meu vistiplau.

Analitzar les dades de manera complexa i elaborar un pla d'actuació que ha de ser aprovat.

Nivell 5

Et plantejo el problema i tu m'avises quan estigui resolt.

Resoldre el problema amb autonomia i avisar quan estigui solucionat.

Taula explicativa dels diferents nivells de delegació.

Idea principal

Un/a bon cap ha de conèixer quines tasques pot delegar i fins a quin nivell pot fer-ho.

Per saber-ne més

Et recomanem la lectura del llibre Los siete hábitos de las personas altamente efectivas de Stephen Covey. En pots trobar un resum a la web:
Resum de Los siete hábitos de las personas altamente efectivas


A l'article "Delegar: el dilema de quiero pero no puedo", de Diego Lo Destro, director de ICOEF (Institut de Comunicació Oral Efectiva), hi trobaràs algunes reflexions interessants sobre la necessitat de delegar les funcions i responsabilitats, però també el poder i la llibertat de decidir.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest