El seguiment de la delegació
1.- El seguiment de la delegació
1.2.- S'han assolit els objectius?
2 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Ésser conscient que un bon mètode de delegació ha d'incloure accions de seguiment.

  • Definir els objectius i les tasques que cal realitzar.

  • Conèixer i aplicar correctament les accions de seguiment que siguin necessàries en cada cas.

  • Dissenyar i aplicar correctament accions de millora contínua del procés de delegació.

  • Entendre la importància del feedback vers als membres de l'equip i ser capaç d'aplicar-lo correctament.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i hi podem trobar la majoria de temes que treballarem durant el curs.


BRUCE, A.; LANGDON, K. Dirigir proyectos. Madrid: Biblioteca Esencial del Ejecutivo. Grijalbo, 2000.

Es tracta d'un llibre molt pràctic que facilita tècniques pròpies de la gestió de projectes, però amb molts paral·lelismes amb la delegació: fixar objectius, comunicar, gestionar els canvis, resoldre problemes, etc. Els capítols relacionats amb l'assignació dels papers o dels rols dels i de les participants i les reunions de revisió o de seguiment són especialment interessants.


GENETT, D. ¡Delega!: un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora ens parla de la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces, 2002.

En aquest llibre, es desenvolupen els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part del nostre equip de treball. És interessant si volem descobrir com liderar el potencial del nostre equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i la motivació d'equips de treball i que, tot i que no tracta directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes que hi estan lligats estretament. El capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball és especialment interessant.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Col·lecció EADA Dirección. Editorial Vertical de Bolsillo, 2008.

Aquest llibre ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. El capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en què parla de gestió emocional, impacte i influència i comunicació no verbal (CNV) és especialment recomanable. Tots aquests aspectes són molt importants i estan relacionats amb la delegació.


POSNER, K.; APPLEGARTH, M. La gestión de proyectos. Madrid: Col·lecció POCKETBOOK. Editorial Griker Orgemer, 2001.

Manual de butxaca que facilita informació interessant sobre la gestió de projectes en general. Els capítols relacionats amb l'avaluació i la col·laboració de les persones en el projecte són especialment interessants.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona: Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de comprensió senzilla.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Magazine.

En aquest web, dedicat a la gestió de Recursos Humans en general, pots trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i la motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. L'apartat de productivitat personal amb recursos és especialment interessant per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

En aquesta pàgina web, la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors i treballadores públics i de la ciutadania en general el Centre de Recursos Formatius que inclou un recull de materials, com ara: lectures, eines, guies de treball, etc. Et recomanem especialment els recursos d'autoaprenentage que la Diputació posa a la teva disposició.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

Al web de l'EAPC, et recomanem que hi visitis l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'administració pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans" són especialment interessants.


http://xarxanet.org

Xarxanet.org és un web adreçat a la xarxa associativa i de voluntariat de Catalunya, un portal d'internet en llengua catalana posat en marxa el 2003. Xarxanet.org és un projecte que va impulsar el Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya i està adreçat a les entitats. Diversos autors hi faciliten recursos relacionats amb àmbits com la gestió de projectes, la gestió econòmica o el treball en equip.


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquest web, també dedicat a la gestió de Recursos Humans, pots consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i intel·ligència emocional.

S'han assolit els objectius?

Suposem que ja hem comprovat que les tasques han estat executades, és a dir, que els productes i els terminis que hem pactat amb l'altra persona s'han complert.

Malauradament, no sempre l'execució de les tasques assegura el compliment dels objectius que teníem previstos.

És per això que, un cop finalitzat el procés de delegació, cal que en facis una valoració de l'èxit global, és a dir, de tot allò que ha sortit bé o malament i dels errors que has d'evitar que es tornin a repetir.

 

No estem pensant a fer una valoració gaire formal ni detallada que faci difícil la seva aplicación; més aviat es tracta de la formulació d'una sèrie de preguntes que cal que et facis sempre en finalitzar un procés de delegació.

Per avaluar el procés de delegació poden formular preguntes relacionades amb:

Els resultats finals han estat els esperats en quantitat i en qualitat? Se n'han obtingut dins els terminis previstos?

La relació entre els recursos utilitzats (humans, materials, econòmics...) i els resultats obtinguts ha estat l'adequada? Els mètodes i procediments són millorables? Podem obtenir el mateix resultat (o millor) amb menys recursos?

El procés de delegació ha estat una oportunitat per al desenvolupament professional de l'altra persona? Era la persona més adequada per a la feina? El seu nivell de motivació cap a la tasca ha estat bo?

Estava ben explicada, la tasca? Els terminis eren realistes? El seguiment ha estat l'adequat?


A més, et proposem que facis un breu guió d'entrevista amb l'altra persona per fer una avaluació conjunta del procés.

En el cas que les respostes a les preguntes anteriors siguin majoritàriament afirmatives, et recomanem que no oblidis dur a terme les accions següents:

  1. Dóna les gràcies a totes les persones participants i felicita-les, incloses aquelles que no són de la teva secció, però que han ajudat perquè la tasca delegada es complís.

  2. Fes un elogi d'aquestes persones davant de la resta de membres de l'equip de treball.

  3. Sempre que sigui possible i estigui a les teves mans, pensa en algun tipus de recompensa per la feina ben feta.

En el cas que la resposta a algunes d'aquestes preguntes sigui "No", aleshores caldrà que facis dues coses:

  1. Felicita la persona o les persones afectada/ades per l'esforç realitzat (fes èmfasi en allò que ha fet bé).

  2. Tracta d'obtenir més informació del perquè les coses no han anat com tothom esperava.

Tot seguit realitza aquesta activitat que té com a objectiu valorar la teva comprensió dels continguts d'aquests dos primers apartats relacionats amb el seguiment de les tasques i dels objectius.

Idea principal

Al final del procés de delegació, cal fer-ne una valoració de l'èxit global, és a dir, de tot allò que ha sortit bé o malament per facilitar la millora contínua.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Breu guió d'entrevista amb l'altra persona


En finalitzar el procés de delegació, si ho consideres convenient, pots fer al teu col∙laborador/a les preguntes següents:

  1. T'has trobat còmode/a fent les tasques?
  2. T'agrada fer aquest tipus de tasques?
  3. Creus que et cal algun tipus de suport o de formació si més endavant has de tornar a dur a terme les mateixes tasques o unes altres de similars?
  4. 4Consideres que hi ha algun aspecte que podem millorar en el futur per ser més eficients?
Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest