El seguiment de la delegació
1.- El seguiment de la delegació
1.4.- El feedback als membres de l'equip
4 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Ésser conscient que un bon mètode de delegació ha d'incloure accions de seguiment.

  • Definir els objectius i les tasques que cal realitzar.

  • Conèixer i aplicar correctament les accions de seguiment que siguin necessàries en cada cas.

  • Dissenyar i aplicar correctament accions de millora contínua del procés de delegació.

  • Entendre la importància del feedback vers als membres de l'equip i ser capaç d'aplicar-lo correctament.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i hi podem trobar la majoria de temes que treballarem durant el curs.


BRUCE, A.; LANGDON, K. Dirigir proyectos. Madrid: Biblioteca Esencial del Ejecutivo. Grijalbo, 2000.

Es tracta d'un llibre molt pràctic que facilita tècniques pròpies de la gestió de projectes, però amb molts paral·lelismes amb la delegació: fixar objectius, comunicar, gestionar els canvis, resoldre problemes, etc. Els capítols relacionats amb l'assignació dels papers o dels rols dels i de les participants i les reunions de revisió o de seguiment són especialment interessants.


GENETT, D. ¡Delega!: un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora ens parla de la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces, 2002.

En aquest llibre, es desenvolupen els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part del nostre equip de treball. És interessant si volem descobrir com liderar el potencial del nostre equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i la motivació d'equips de treball i que, tot i que no tracta directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes que hi estan lligats estretament. El capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball és especialment interessant.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Col·lecció EADA Dirección. Editorial Vertical de Bolsillo, 2008.

Aquest llibre ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. El capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en què parla de gestió emocional, impacte i influència i comunicació no verbal (CNV) és especialment recomanable. Tots aquests aspectes són molt importants i estan relacionats amb la delegació.


POSNER, K.; APPLEGARTH, M. La gestión de proyectos. Madrid: Col·lecció POCKETBOOK. Editorial Griker Orgemer, 2001.

Manual de butxaca que facilita informació interessant sobre la gestió de projectes en general. Els capítols relacionats amb l'avaluació i la col·laboració de les persones en el projecte són especialment interessants.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona: Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de comprensió senzilla.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Magazine.

En aquest web, dedicat a la gestió de Recursos Humans en general, pots trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i la motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. L'apartat de productivitat personal amb recursos és especialment interessant per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

En aquesta pàgina web, la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors i treballadores públics i de la ciutadania en general el Centre de Recursos Formatius que inclou un recull de materials, com ara: lectures, eines, guies de treball, etc. Et recomanem especialment els recursos d'autoaprenentage que la Diputació posa a la teva disposició.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

Al web de l'EAPC, et recomanem que hi visitis l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'administració pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans" són especialment interessants.


http://xarxanet.org

Xarxanet.org és un web adreçat a la xarxa associativa i de voluntariat de Catalunya, un portal d'internet en llengua catalana posat en marxa el 2003. Xarxanet.org és un projecte que va impulsar el Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya i està adreçat a les entitats. Diversos autors hi faciliten recursos relacionats amb àmbits com la gestió de projectes, la gestió econòmica o el treball en equip.


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquest web, també dedicat a la gestió de Recursos Humans, pots consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i intel·ligència emocional.

El feedback als membres de l'equip

En l'apartat anterior, hem posat com a exemple el cas de la Marta, que ha elaborat un plec de condicions per al subministrament del material que no es correspon amb el que el seu cap esperava. Certament, no és una situació fàcil perquè donar feedback no sempre és agradable, molt especialment quan les coses no van bé.

Aturem-nos primer en el significat del terme:

Segons la Vikipèdia, en una organització, la realimentació (en anglès, feedback) és el procés de compartir observacions, preocupacions i suggeriments amb una altra persona amb la intenció de millorar el seu funcionament com a individu. La realimentació ha de ser bidireccional, de manera que es faci possible la millora contínua de l'organització.

 

La realimentació o feedback pot ser positiva o negativa i, en el nostre context, té l'objectiu d'ajudar l'altra persona a millorar a partir d'entendre el que està passant i a desenvolupar les conductes necessàries per assegurar l'èxit del procés de delegació.

El feedback ha de ser clar i concret (directe en el missatge que es vol donar) i ha de fer èmfasi en allò positiu (reforçar el que s'està fent bé).

 

Es tracta de facilitar el canvi sense minvar el nivell de motivació; és per això que és important preparar molt bé el feedback .

Has d'evitar sempre parlar en termes massa generals i fer judicis de valor que no vénen al cas.

Et recomanem començar i acabar sempre el feedback reforçant les conductes positives.

Tornant al nostre exemple, ara toca al Joan donar feedback a la Marta per corregir la desviació que ha detectat. Pots llegir la simulació de la conversa entre tots dos.


Si us plau, reflexiona al voltant de si és correcte o no com en Joan ha donat feedback a la Marta. Com ho faries tu? Què canviaries?


Pots fer la següent activitat que té com a objectiu identificar les conductes que afavoreixen un bon feedback.

Idea principal

El feedback és la informació que donem a la persona en què hem delegat sobre el grau de compliment de les tasques, els èxits assolits i les correccions que siguin necessàries.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

feedback

 

A continuació t'oferim alguns consells per donar feedback als membres de l'equip:

  1. Oferir un feedback adequat a cada situació. És important que el cap conegui els diferents tipus de feedback que existeixen i seleccioni el que és més adequat per a cada context i nivell dels membres de l'equip. Per exemple, hi haurà ocasions en què una persona necessiti un feedback explicatiu, que l'informi sobre allò que ha fet malament, quina és la causa que no hagi fet una execució correcta i com corregir-la. En canvi, en altres ocasions utilitzant simplement un feedback correctiu n'hi haurà prou, perquè la persona sap en què s'ha equivocat i quina és la causa del seu error.
  2. Oferir un feedback adaptat a la capacitat de cada persona. La retroalimentació ha de realitzar-se en funció del progrés individual i de la capacitat de cada persona. Per exemple, no hem d'exigir molt més a qui ha millorat molt amb poca capacitat ni tampoc hem de felicitar massa a qui millora molt però per sota del que la seva capacitat li permetria.
  3. Utilitzar el feedback positiu amb assiduïtat.: La majoria d'especialistes en psicologia de l'educació coincideixen en la gran importància que té aquest tipus de feedback per millorar el clima i la motivació dels membres de l'equip. És molt beneficiós oferir, sempre que puguem, un reforç positiu, i hem de buscar la mínima oportunitat per fer-ho, personalitzant i individualitzant el feedback. Igualment, és molt interessant utilitzar un enfocament positiu a l'hora de corregir l'actuació dels nostres col·laboradors. Per fer-ho, és aconsellable que abans de corregir comentem a la persona alguna cosa que ha fet bé, després li diguem la correcció i allò que ha fet malament, i l'encoratgem perquè ho torni a intentar. Això és el que s'anomena entrepà o sandvitx positiu, en el qual fiquem una correcció entre dos reforços positius, per tal de no minvar la motivació de la persona.

 

simulació de la conversa

 

En Joan dóna feedback a la Marta:

—Hola Marta, com estàs?

—Molt bé, gràcies!

—Com va la preparació de l'acte de lliurament dels premis al cinema? Et puc ajudar? Tens algun problema?

—Ah! Perfecte! De moment tot bé...

—Has tingut algun problema amb l'elaboració del plec de condicions?

—No, bé potser... hi ha un parell de coses que no em van quedar clares però tota la resta bé...

—Quines coses? Potser et puc ajudar...

—Els requisits de certificat ecològic d'alguns materials, però com que estaves reunit i corria pressa finalment vaig fer el que em va semblar...

—Molt bé, valoro la teva iniciativa, però avui m'he trobat en Pau i em comenta que no hem demanat cap certificat ecològic i m'ha sorprès...

—Si, vaig decidir que finalment no calia demanar-ho...

—Marta, saps que segons normativa cal fer-ho i, a més, la regidora té especial sensibilitat cap aquest tema...

—Potser en aquell moment no hi vaig caure i ho hauria d'haver mirat...

—Marta, si us plau, saps que estic molt content amb el teu rendiment en general però quan tinguis un dubte important com aquest saps que has de consultar-m'ho abans de tirar endavant, quatre ulls hi veuen més que dos i si volem que l'acte tingui èxit hem de fer equip...

—Si, Joan, tens raó hauria d'haver esperat una mica i parlar-ho amb tu...

—Ei! Però que sàpigues que només per allò que sigui important, eh? Per a la resta m'encanta la teva proactivitat i la teva iniciativa...

—Així doncs, com ho solucionem, Marta?

—Tornaré a refer el plec de condicions i podem endarrerir el concurs una setmana.

—Ho veus possible?

—Crec que si...

—D'acord! Endavant...

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest