El seguiment de la delegació
1.- El seguiment de la delegació
1.3.- Identificar i corregir les desviacions
3 de 4
Índex
Objectius
Bibliografia
Web
Objectius
  • Ésser conscient que un bon mètode de delegació ha d'incloure accions de seguiment.

  • Definir els objectius i les tasques que cal realitzar.

  • Conèixer i aplicar correctament les accions de seguiment que siguin necessàries en cada cas.

  • Dissenyar i aplicar correctament accions de millora contínua del procés de delegació.

  • Entendre la importància del feedback vers als membres de l'equip i ser capaç d'aplicar-lo correctament.

Bibliografia

ACOSTA VERA, J. Delegar. Madrid: ESIC Editorial, 2009.

Aquest llibre resumeix els principis bàsics de la delegació de manera senzilla i entenedora i hi podem trobar la majoria de temes que treballarem durant el curs.


BRUCE, A.; LANGDON, K. Dirigir proyectos. Madrid: Biblioteca Esencial del Ejecutivo. Grijalbo, 2000.

Es tracta d'un llibre molt pràctic que facilita tècniques pròpies de la gestió de projectes, però amb molts paral·lelismes amb la delegació: fixar objectius, comunicar, gestionar els canvis, resoldre problemes, etc. Els capítols relacionats amb l'assignació dels papers o dels rols dels i de les participants i les reunions de revisió o de seguiment són especialment interessants.


GENETT, D. ¡Delega!: un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Barcelona: Edicions Empresa Activa, 2005.

En aquest llibre, l'autora ens parla de la història de dos cosins idèntics, James i Jones, com a exemple per resoldre els problemes més habituals relacionats amb la delegació. Per fer-ho, descriu un mètode amb sis passos bàsics per delegar eficaçment, tot reduint la nostra càrrega de feina per dedicar-nos a allò realment important i estratègic.


MEADE, R.L. Delegar: incremente la capacidad de sus colaboradores. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces, 2002.

En aquest llibre, es desenvolupen els principis per potenciar l'ús de les capacitats de les persones que formen part del nostre equip de treball. És interessant si volem descobrir com liderar el potencial del nostre equip mitjançant la delegació de l'autonomia per assumir les responsabilitats.


PALOMO VADILLO, M. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. Madrid: ESIC Editorial, 2010.

Es tracta d'un llibre que aporta eines molt interessants relacionades amb la direcció i la motivació d'equips de treball i que, tot i que no tracta directament el tema de la delegació, desenvolupa molts aspectes que hi estan lligats estretament. El capítol corresponent a la competència dels comandaments en el desenvolupament dels equips de treball és especialment interessant.


PONTI, F. Los caminos de la negociación. Barcelona: Col·lecció EADA Dirección. Editorial Vertical de Bolsillo, 2008.

Aquest llibre ajuda a desenvolupar les competències directives relacionades amb la negociació en general. El capítol dedicat a les persones (segona part del llibre) en què parla de gestió emocional, impacte i influència i comunicació no verbal (CNV) és especialment recomanable. Tots aquests aspectes són molt importants i estan relacionats amb la delegació.


POSNER, K.; APPLEGARTH, M. La gestión de proyectos. Madrid: Col·lecció POCKETBOOK. Editorial Griker Orgemer, 2001.

Manual de butxaca que facilita informació interessant sobre la gestió de projectes en general. Els capítols relacionats amb l'avaluació i la col·laboració de les persones en el projecte són especialment interessants.


ROEBUCK, C. Delegar eficazmente. Barcelona: Editorial Blume, 2000.

Un altre llibre de receptes relacionades amb els principis de la delegació eficaç. Breu i de comprensió senzilla.

Web

http://rrhhmagazine.com

RRHH Magazine.

En aquest web, dedicat a la gestió de Recursos Humans en general, pots trobar informació interessant i articles relacionats amb la comunicació, la direcció i la motivació d'equips de treball, el lideratge, la negociació i altres habilitats directives. L'apartat de productivitat personal amb recursos és especialment interessant per facilitar el desenvolupament de competències professionals i millorar l'autoconfiança.


http://www.diba.cat/formacio/centre_recursos.asp

Centre de recursos formatius (Diputació de Barcelona)

En aquesta pàgina web, la Diputació de Barcelona posa a l'abast dels treballadors i treballadores públics i de la ciutadania en general el Centre de Recursos Formatius que inclou un recull de materials, com ara: lectures, eines, guies de treball, etc. Et recomanem especialment els recursos d'autoaprenentage que la Diputació posa a la teva disposició.


http://www20.gencat.cat/portal/site/eapc

Escola d'Administració Pública (EAPC) de la Generalitat de Catalunya

Al web de l'EAPC, et recomanem que hi visitis l'apartat "Publicacions", que conté informació interessant relacionada amb molts àmbits de l'administració pública en general i de la gestió de recursos humans en concret. Els apartats "Col·lecció papers de recerca" i "Col·lecció eines per als recursos humans" són especialment interessants.


http://xarxanet.org

Xarxanet.org és un web adreçat a la xarxa associativa i de voluntariat de Catalunya, un portal d'internet en llengua catalana posat en marxa el 2003. Xarxanet.org és un projecte que va impulsar el Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya i està adreçat a les entitats. Diversos autors hi faciliten recursos relacionats amb àmbits com la gestió de projectes, la gestió econòmica o el treball en equip.


http://www.losrecursoshumanos.com

Los Recursos Humanos

En aquest web, també dedicat a la gestió de Recursos Humans, pots consultar els articles inclosos en els apartats de lideratge, formació i desenvolupament i intel·ligència emocional.

Identificar i corregir les desviacions

Per treballar amb qualitat, cal acostumar-se a la cultura del seguiment i de la millora contínua, és a dir, cal establir un calendari de seguiment i complir-lo. Només d'aquesta manera, detectarem a temps les desviacions i podrem actuar per corregir-les.

 

La qualitat no és mai un accident, sempre és resultat d'un esforç.

A continuació, tens alguns exemples de causes que poden generar desviacions:

  • La tasca no està ben definida.

  • Els terminis no són realistes.

  • La comunicació amb l'altra persona no funciona.

  • No es disposa dels recursos necessaris.

  • No s'ha adaptat la tasca als canvis sobrevinguts.

  • La persona que ha de fer la tasca té una sobrecàrrega de feina.

  • Hi ha un canvi de persona abans de finalitzar la tasca.

Recordes la Marta, la nostra tècnica mitjana de Cultura que s'encarregava del lliurament dels Premis al Cinema? Doncs imagina que casualment el seu cap (en Joan) es troba amb en Pau (un proveïdor de l'ajuntament) al carrer i tots dos inicien una conversa informal. En Joan, que està acostumat a fer un seguiment molt proper de tots els projectes, en un moment de la conversa aprofita per preguntar al Pau si s'ha presentat al concurs per al subministrament de material per a l'acte de lliurament de Premis al Cinema. En Pau li respon que sí que s'hi ha presentat, i que el que figura al plec de condicions del concurs que ha preparat la Marta no és exactament el que en Joan li ha explicat que vol i que, si us plau, es posin d'acord per unificar criteris. Què pot fer en Joan a partir d'aquest moment per actuar sense minvar la motivació de la Marta?

 

Li podem donar alguns consells:

  1. Sempre, en primer lloc, parlar amb la persona i esbrinar què ha passat.

  2. Detectar la causa o les causes de la desviació per evitar que es torni a produir.

  3. Acordar amb la persona les possibles solucions i reajustar, si cal, els terminis previstos.

  4. Facilitar al màxim la comunicació per evitar noves desviacions.

 

Si no detectem ni corregim les desviacions amb un seguiment correcte (com ha fet en Joan), es pot produir la repetició en el temps del mateix error, especialment en les tasques de tipus cíclic, la qual cosa genera una pèrdua innecessària de temps i, el que és més greu, afecta negativament en la percepció que té el teu equip de treball del teu lideratge.

Si vols, pots descarregar-te el document Alguns consells per detectar i corregir les desviacions. Hi trobaràs suggeriments interessants i de fàcil aplicació.

Idea principal

Una bona identificació i correcció de desviacions ens assegura l'èxit del projecte.

Autor:

Josep Lluís Baltonrà Bernaus

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest