Quadre de comandament integral per a directius/ives
1.- Cas 2. Quadre de comandament integral per a l’Equip de Govern
1.6.- El sistema d’indicadors
6 de 7
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Glossari
Competència

El treball amb el "Cas 2. Quadre de comandament integral per a l’Equip de Govern de l’ajuntament" promou el desenvolupament de la capacitat següent:

  • Planificar els projectes i/o les línies de gestió de la seva unitat/del seu equip a partir dels objectius generals que han estat marcats, definint les prioritats, els objectius, les fases de treball, i els indicadors d’activitat, i assignant de manera eficaç recursos i responsabilitats.

Objectius

S’espera que el treball que el cas planteja permeti:

  • Identificar variables clau de control de municipi a escala global i transversal.

  • Definir estratègies d’implantació de sistemes de control.

  • Articular sistemes d’indicadors de mesura de procés i de resultats.

  • Generar quadres de comandament acotats a la situació.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Quadre de comandament integral per a directius/ives. En el "Cas 2. Quadre de comandament integral per a l’Equip de Govern de l’ajuntament", s’hi treballa els conceptes següents i les seves relacions:

Glossari

Actuació
Conjunt d'activitats destinades a l'assoliment d'un objectiu operatiu descrites en paràmetres de magnitud, temps i cost.

Direcció per objectius
Tècnica de direcció organitzativa que es basa en la planificació, la definició de plans d'execució, el control de la gestió i l'avaluació de resultats.

Estàndard
Valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.

Indicador
Element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, de tipus quantitatiu generalment. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.

Línies estratègiques
Formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar un marge de flexibilitat davant de les situacions que puguin sorgir en el futur.

Missió
Punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.

Objectiu operatiu
Resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu aconseguir per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l'organització.

Objectius estratègics
Orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.

Quadre de comandament
Instrument que recull, d'una manera sistematitzada, la informació rellevant que fa referència a la gestió, a la realització d'actuacions i a l'assoliment dels objectius operatius d'una organització.

Qualitat del servei
Conjunt de propietats i característiques (atributs) que té un producte o servei d'una organització i que li confereixen l'aptitud de satisfer les demandes, les necessitats i les expectatives de la seva clientela potencial.

Tolerància
Percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.

 

 

El sistema d’indicadors

Els indicadors que s'ha associat a cada un dels objectius del quadre de comandament integral es presenten a continuació, relacionats amb les perspectives:

Documents

Consulta l’apartat Disseny d'indicadors, adaptació al canvi i factors de fracàs del material conceptual. Aquest apartat et permetrà repassar el concepte i el disseny d’indicadors.

Autor:

David Sancho

Objectiu operatiu

L’objectiu operatiu és el resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu aconseguir per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l’organització.

V.1 Mantenir l'equilibri mediambiental i urbanístic

 

  • Abocadors incontrolats: núm. d'abocadors incontrolats en el municipi.

  • Contaminació acústica: núm. d'expedients relacionats amb locals, vehicles, etc. que superen els límits acústics.

  • Expedients mediambientals sancionadors: núm. d'expedients mediambientals sancionadors, en abocaments a xarxa de clavegueram, emissions industrials, etc.

  • Despesa ambiental: percentatge de despesa destinada al manteniment del medi ambient i a campanyes de prevenció sobre la despesa total de l'ajuntament.

  • Qualitat de l'aigua: nivell de nitrats i pesticides en els aqüífers municipals.

  • Desenvolupament urbanístic: percentatge de metres quadrats construïts sobre metres quadrats del terme municipal.

  • Equilibri del desenvolupament urbanístic: núm. d'habitatges buits en el municipi; núm. d’expedients urbanístics sancionadors; núm. de denúncies urbanístiques a l'any.

V.2 Impulsar el desenvolupament econòmic del municipi

 

  • Turisme: podria utilitzar-se indicadors com l'ocupació hotelera, l'estada mitjana en allotjaments hotelers, el núm. de visites a monuments, etc.

  • Despesa en promoció econòmica: percentatge de despesa en promoció econòmica (turística, agropecuària, pesquera, industrial, etc.) sobre la despesa total de l'ajuntament.

  • Renda per càpita: nivell de renda mitjana per habitant declarada en l'IRPF.

V.3 Ser una ciutat per viure-hi i treballar-hi

 

  • Percepció de la ciutadania: valoració ciutadana, a través d'enquestes, sobre la ciutat com “ciutat per viure-hi i treballar-hi”.

  • Delinqüència: núm. de denúncies a l'any.

V.4 Garantir la sostenibilitat dels serveis

 

  • Autofinançament de servei: percentatge d'ingressos associats al servei sobre el cost total del servei. Es pot calcular per a la totalitat dels serveis, per a un grup de serveis o per a un servei individual, en funció de l'interès de l'ajuntament.

  • Nivell d'utilització del servei de biblioteca: núm. de persones usuàries del servei de biblioteca a l'any.

  • Nivell d'utilització de les instal·lacions esportives: núm. d'usuaris/àries de les instal·lacions esportives a l'any.

  • Nivell d'utilització dels serveis socials: núm. d'usuaris/àries dels serveis socials a l'any.

  • Nivell d'utilització del servei … de núm. d'usuaris/àries del servei … de l'any. L'ajuntament pot concretar aquest indicador per als serveis no obligatoris sobre els quals vulgui fer un seguiment especial.

  • Cost del servei de biblioteca: cost del servei de biblioteca/núm. d'usuaris/àries.

  • Cost del servei d'instal·lacions esportives: cost del servei d'instal·lacions esportives/núm. d'usuaris/àries.

  • Cost dels serveis socials: cost dels serveis socials/núm. d'usuaris/àries.

  • Cost del servei … de cost del servei/núm. d'usuaris/àries.

V.5 Garantir l'equilibri de la hisenda municipal

 

  • Estalvi net: percentatge de l'estalvi net sobre els ingressos corrents.

  • Capacitat/Necessitat de finançament: percentatge de capacitat o necessitat de finançament sobre ingressos corrents.

  • Saldo de deute financer: percentatge del total de deute financer sobre ingressos corrents.

  • Romanent de tresoreria per a despeses generals: percentatge del romanent de tresoreria per a despeses generals sobre ingressos corrents.

S.1 Millorar la qualitat de vida de la ciutadania

 

  • Despesa municipal en programes culturals, d'oci, etc.: despesa destinada a programes relacionats amb l'oci, la cultura, el benestar social, etc. per habitant.

  • Durada mitjana de les obres públiques: percentatge de desviació de la durada real de les obres respecte a la durada programada.

  • Mobilitat: enquesta de valoració de la ciutadania respecte a la mobilitat en i des del municipi (temps de trasllats).

  • Despesa en programes d'actuacions adreçades a col·lectius específics:percentatge de despesa destinada a programes adreçats a joves (alternatives al “botelló”, campanyes contra la droga, etc.), a dones (integració laboral, etc.), a gent gran, etc. sobre la despesa total.

  • Superfície d'ús per a oci, esports, etc.: núm. de metres quadrats de superfície municipal destinats a serveis d'oci, de cultura, etc. per habitant.

  • Superfície destinada a vianants: núm. de metres lineals de superfície municipal destinats a zones per als vianants per habitant.

S.2 Tenir excel·lents prestacions socioculturals

 

  • Usuaris del servei … de: percentatge d'usuaris reals del servei en relació amb la població total.

  • Satisfacció de la ciutadania: resultats de l’enquesta de satisfacció de la ciutadania amb els serveis socioculturals.

S.3 Ser una ciutat atractiva

 

  • Manteniment: percentatge de la despesa en manteniment i neteja de zones representatives; percentatge de despesa en neteja viària, manteniment de parcs i jardins i manteniment urbà sobre el total de la despesa.

  • Superfície de zones verdes: núm. de metres quadrats de superfície municipal destinats a zones verdes en sòl urbà per habitant.

  • Despesa en recuperació de zones representatives: percentatge de despesa d'inversió en recuperació de zones representatives sobre la despesa total.

S.4 Crear ocupació

 

  • Percentatge de desocupats: percentatge d'atur registrat sobre població activa.

  • Activitats formatives: núm. d'hores de cursos organitzats per a persones aturades i promoguts des de l'ajuntament.

  • Assistents a les activitats formatives: núm. de persones assistents als cursos organitzats per a persones aturades.

  • Borsa de treball: núm. de persones contractades per empreses a través de la borsa de treball de l'ajuntament.

S.5 Augmentar el nombre d'empreses en el municipi

 

  • Pimes instal·lades: núm. de pimes situades en el municipi.

  • Grans empreses instal·lades: núm. de grans empreses situades en el municipi.

  • Creixement del nombre de pimes: percentatge de creixement del núm. de pimes situades en el municipi.

  • Creixement del nombre de grans empreses: percentatge de creixement del núm. de grans empreses situades en el municipi.

  • Fiscalitat empresarial: mitjana de tributs municipals pagats per les empreses (euros per empresa instal·lada).

P.1 Definir i engegar plans de desenvolupament sostenible

 

  • Projectes impulsats: núm. d'estudis i de projectes realitzats adreçats a impulsar un desenvolupament sostenible del municipi i que incideixen en la millora del medi ambient.

P.2 Minimitzar els efectes negatius de la “població estacional”

 

  • Places disponibles: núm. de places d'allotjament disponibles per atendre la població estacional.

P.3 Proporcionar una atenció integrada a la ciutadania

 

  • Valoració del Servei d'Atenció a la Ciutadania: resultats de l’enquesta de satisfacció de les persones usuàries del Servei d'Atenció a la Ciutadania.

  • Consultes: núm. de consultes rebudes en atenció a la ciutadania. L'ajuntament pot optar per un seguiment individualitzat en funció del mitjà utilitzat: telèfon, web o atenció en oficina.

  • Queixes respostes: núm. de queixes presentades per la ciutadania i respostes. L'ajuntament pot optar per un seguiment individualitzat en funció del mitjà utilitzat: telèfon, web o atenció en oficina.

  • Queixes resoltes: núm. de queixes presentades per la ciutadania resoltes. L'ajuntament pot optar per un seguiment individualitzat en funció del mitjà utilitzat: telèfon, web o atenció en oficina.

  • Suggeriments: núm. de suggeriments realitzats per la ciutadania.

  • Tràmits gestionats en atenció a la ciutadania: núm. de tràmits que es realitza en atenció a la ciutadania. Poden ser tràmits com: canvi de domiciliació dels impostos municipals, compra d'abonaments per als centres esportius, etc.

  • Tràmits per Internet: núm. de tràmits amb l'ajuntament que la ciutadania pot realitzar per Internet.

  • Temps de resolució: temps mitjà d'espera de la ciutadania per a la resolució de les consultes. Es calcula per mostreig. L'ajuntament pot optar per un seguiment individualitzat en funció del mitjà utilitzat: telèfon, web o atenció en oficina.

  • Pàgina web: valoració de la pàgina web per part de la ciutadania.

P.4 Millorar la qualitat dels serveis

 

  • Queixes per tipus de servei: núm. de queixes presentades per la ciutadania per cadascun dels serveis establerts per l'ajuntament.

  • Satisfacció de les persones usuàries de cada servei: resultats de l’enquesta de satisfacció dels/de les usuaris/àries amb els serveis identificats per l'ajuntament.

P.5 Fomentar l'habitatge protegit

 

>
  • Habitatges de promoció pública: percentatge d'habitatges de promoció pública sobre el total d'habitatges.

  • Habitatges de protecció oficial: percentatge d'habitatges de protecció oficial sobre el total d'habitatges

  • Augment del nombre de promocions de VPO: núm. de noves promocions de VPO.

  • Superfície d'habitatge protegit: percentatge de sòl reservat a habitatge protegit sobre el total de sòl urbà i urbanitzable.

P.6 Potenciar els plans d'integració social

 

  • Programes d'integració social: núm. de projectes (jornades, cursos, etc.) desenvolupats per a la integració de la població.

  • Persones que acudeixen als programes: núm. d’assistents als diferents programes d'integració social promoguts per l'ajuntament.

  • Despesa en plans d'integració social: percentatge de despesa en projectes d'integració social sobre la despesa corrent total.

  • Satisfacció de la ciutadania: valoració que, a través d'enquesta, realitza la ciutadania sobre els programes d'integració social promoguts des de l'ajuntament.

P.7 Adoptar mesures que afavoreixin la creació d'empreses

 

  • Sòl per a activitats empresarials i industrials: percentatge de sòl disponible per a ús industrial i empresarial sobre el total de sòl urbà i urbanitzable.

  • Plans d'atracció d'empreses: núm. de plans d'atracció d'activitats empresarials al municipi.

  • Preu de sòl en polígons industrials: preu mitjà del metre quadrat en els polígons industrials de promoció municipal.

  • Vivers d'empreses: núm. d’empreses situades en centres empresarials promoguts per l'ajuntament.

  • Noves empreses: núm. d’empreses creades amb assistència del servei municipal de desenvolupament local, empresarial, etc.

  • Personal del servei d'assistència: núm. de persones que treballen en el servei de desenvolupament local (o equivalent destinat al desenvolupament empresarial i industrial del municipi).

  • Consultes rebudes: núm. de consultes rebudes en el servei de desenvolupament local (o equivalent destinat al desenvolupament empresarial i industrial del municipi).

P.8 Millorar la gestió financera

 

  • Nivell d'actualització dels padrons: núm. de baixes en els padrons. Si l'ajuntament ho considera convenient, podria mesurar-se pel nombre d'altes.

  • Eficiència recaptadora: percentatge de cobraments sobre drets reconeguts.

  • Període de pagament: núm. mitjà de dies de pagament als/a les proveïdors/ores.

  • Gestió de la despesa: percentatge del volum de despeses afectades per modificacions pressupostàries sobre el total de la despesa, variació del crèdit en el capítol de compres de béns i serveis, etc.

P.9 Avaluar i controlar l'eficiència dels processos interns

 

  • Temps de resolució d'expedients de …: temps mitjà de resolució dels expedients per tipologia (de contractació d'inversions, de llicències i altres que l'ajuntament identifiqui com a crítics).

P.10 Buscar noves fonts de finançament

 

  • Transferències de l'Estat: percentatge de transferències corrents i de capital rebudes de l'Estat sobre el total d'ingressos de l'exercici.

  • Transferències de la Unió Europea: percentatge de transferències corrents i de capital rebudes de la Unió Europea sobre el total d'ingressos de l'exercici.

  • Transferències de la Comunitat Autònoma: percentatge de transferències corrents i de capital rebudes de la Comunitat Autònoma sobre el total d'ingressos de l'exercici.

  • Transferències de la Diputació Provincial: percentatge de transferències corrents i de capital rebudes de la Diputació Provincial sobre el total d'ingressos de l'exercici.

  • Finançament privat: percentatge d'ingressos aportats per ens privats sobre el cost de la inversió o del servei.

R.1 Desenvolupar i implantar coneixements i habilitats de gestió

 

  • Hores de formació: hores destinades a la formació per empleat/ada municipal.

  • Empleats/ades que reben cursos: percentatge d'empleats/ades de l'ajuntament que reben cursos sobre el total de persones empleades. L'objectiu també es pot establir per serveis.

  • Cobertura dels cursos de formació: núm. d'empleats/ades que assisteixen per primera vegada a un curs de formació.

  • Nivell de satisfacció de les persones assistents als cursos: resultat de l’enquesta de valoració dels cursos.

  • Grau de compliment del pla de formació: percentatge d'actuacions formatives desenvolupades sobre el total d'actuacions programades.

R.2 Desenvolupar vincles de relació amb altres ajuntaments i altres institucions

 

  • Participació en mancomunitats, consorcis, etc.: núm. d'entitats a les quals pertany l'ajuntament per a la prestació d'alguns serveis municipals.

  • Participació en grups de qualitat, bones pràctiques, etc.: núm. de grups de qualitat, bones pràctiques, etc. en els quals participa l'ajuntament.

  • Convenis de col·laboració amb altres administracions: núm. de convenis amb altres administracions públiques per a prestació de serveis socials, d'educació, etc.

R.3 Millorar la coordinació i comunicació internes

 

  • Equips de millora: núm. d'equips creats en l'ajuntament per a la millora de la comunicació i coordinació.

  • Índex de participació en els equips de millora: percentatge de persones participants en els equips de millora sobre la plantilla total.

  • Equips de projecte: núm. d'equips creats en l'ajuntament per a la millora del desenvolupament de projectes concrets.

  • Índex de participació en els equips de projecte: percentatge de persones participants en els equips de desenvolupament de projectes sobre la plantilla total.

  • Coneixement de l'organització i de la seva activitat: valoració del coneixement de l'organització i el seu funcionament per part del personal (enquesta).

  • Sessions informatives i de participació del personal: núm. de sessions destinades a informar el personal i/o sol·licitar la seva participació.

  • Assistents a sessions informatives: percentatge de persones assistents a sessions informatives sobre la plantilla total.

R.4 Potenciar la col·laboració pública-privada en el finançament de programes

 

  • Projectes amb finançament privat: núm. de projectes que compten amb finançament privat.

  • Recursos financers rebuts del sector privat: percentatge d'ingressos rebuts del sector privat destinats al finançament de programes i projectes municipals sobre el total de finançament.

R.5 Millorar les infraestructures tecnològiques

 

  • Processos informatitzats: núm. de processos de gestió que es troben informatitzats.

  • Eficiència de les aplicacions: valoració dels/de les empleats/ades sobre el funcionament de les aplicacions informàtiques.

  • Informatització dels llocs: núm. de llocs amb accés a Internet i/o correu electrònic.

  • Nivell d'informatització: percentatge de llocs de treball amb accés a Internet i/o correu electrònic sobre el total de llocs.

R.6 Crear una cultura de qualitat i d’orientació a la ciutadania

 

  • Formació al personal: nombre d'hores dedicades a accions de comunicació i formació en matèria de qualitat i millora dels serveis.

  • Accions en qualitat i millora dels serveis: nombre de mesures de millora dels serveis a empreses per unitat (de grups de millora en actiu, de cartes de servei publicades, etc.).

  • Personal dedicat a organització i millora de la qualitat: quantitat de persones de l'organització que participen en projectes d'organització i de millora (tant pertanyents a un departament específic com participants en projectes concrets de millora).

R.7 Assolir un clima laboral positiu

 

  • Índex d'absentisme: percentatge d'hores de baixa del personal total sobre hores totals del calendari laboral del global del personal.

  • Satisfacció de l'empleat/ada: resultat de l’enquesta de satisfacció de l'empleat/ada.

R.8 Millorar l'assignació dels recursos humans (RH)

 

  • Valoració del dimensionament dels departaments: resultat de l’enquesta que es realitza als/a les empleats de l'ajuntament per conèixer la seva opinió sobre el dimensionament en quant a RH, tant del propi departament com de la resta de departaments.

Estructuració dels objectius operatius en la perspectiva de processos

Estructuració dels objectius operatius en la perspectiva de recursos

Reunió de l’alcalde amb el seu Equip de Govern

Estructuració dels objectius operatius en la perspectiva de valor

Estructuració dels objectius operatius en la perspectiva social

Mapa conceptual

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest