Quadre de comandament integral per a directius/ives
1.- Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar
1.6.- La nova cultura organitzativa
6 de 9
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Glossari
Bibliografia
Competència

El treball amb el "Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar" promou el desenvolupament de la capacitat següent:

  • Planificar els projectes i/o les línies de gestió de la seva unitat/del seu equip a partir dels objectius generals que han estat marcats, definint les prioritats, els objectius, les fases de treball, i els indicadors d'activitat, i assignant de manera eficaç recursos i responsabilitats.

Objectius

S'espera que el treball que el cas planteja permeti:

  • Avaluar el valor públic que cal oferir a la ciutadania.

  • Identificar les variables clau en el procés de gestió.

  • Definir estratègies de control.

  • Articular sistemes d'indicadors de mesura de procés i de resultats.

  • Generar quadres de comandament acotats a la situació.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Quadre de comandament integral per a directius/ives. En el "Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar", s'hi treballa els conceptes següents i les seves relacions:

Glossari

Actuació
Conjunt d'activitats destinades a l'assoliment d'un objectiu operatiu descrites en paràmetres de magnitud, temps i cost.

Direcció per objectius
Tècnica de direcció organitzativa que es basa en la planificació, la definició de plans d'execució, el control de la gestió i l'avaluació de resultats.

Estàndard
Valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.

Indicador
Element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, de tipus quantitatiu generalment. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.

Línies estratègiques
Formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar un marge de flexibilitat davant de les situacions que puguin sorgir en el futur.

Missió
Punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.

Objectiu operatiu
Resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu aconseguir per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l'organització.

Objectius estratègics
Orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.

Quadre de comandament
Instrument que recull, d'una manera sistematitzada, la informació rellevant que fa referència a la gestió, a la realització d'actuacions i a l'assoliment dels objectius operatius d'una organització.

Qualitat del servei
Conjunt de propietats i característiques (atributs) que té un producte o servei d'una organització i que li confereixen l'aptitud de satisfer les demandes, les necessitats i les expectatives de la seva clientela potencial.

Tolerància
Percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.

 

 

Bibliografia

GENERALITAT DE CATALUNYA, DIRECCIÓ GENERAL D'ORGANITZACIÓ DE L'ADMINISTRACIÓ (1999) Manual de disseny de quadres de comandament per a les unitats directives. Col·lecció Manuals i Formularis, núm. 11. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

La nova cultura organitzativa

Roura, el director-gerent de l'institut, va dedicar molta atenció a desenvolupar una nova cultura organitzativa. Així descrivia el seu treball:

“Hi havia molta prova i error. Havíem de canviar les formes tradicionals d'actuar, sense posar l'excusa que «això es feia així perquè sempre s'havia fet així...». Provàvem coses per veure si funcionaven, fins que vam intentar coses que després vèiem que no tenien cap sentit. Havíem de donar una major llibertat al personal per prendre decisions, reduint el nombre de nivells de decisió”.

 

Roura demanava als/a les seus/seves empleats/ades que utilitzessin el sentit comú encara que fos per sobre del que formalment el reglament establia.

Els animava a cometre una “irregularitat útil” al dia.

Així donava una major llibertat a les persones responsables de les oficines de barri per valorar si una determinada activitat cultural tenia condicions per rebre una ajuda. Podien valorar circumstàncies diverses que modulaven els requisits establerts a les normes, i tenir en compte la informació de primera mà que rebien del barri, ja que aquestes oficines territorials mantenien una relació molt estreta amb les entitats.

 

Roura va portar a terme nombroses reunions de direcció tant amb els/les directors/ores de les oficines de barri com amb funcionaris/àries de línia organitzats/ades en equips de millora. També es convidava, en algunes d'aquestes reunions, representants del sector cultural.

Les reunions servien per realitzar pluges d'idees amb l'objectiu de trobar sistemes per:

  • Millorar la productivitat de la institució.

  • Aconseguir un major impacte en la ciutat amb els recursos amb què es comptava.

 

L'Institut de Cultura va començar a utilitzar part del seu pressupost per oferir gratificacions extraordinàries per premiar la feina ben feta, sempre per equips, mai individualment.

 

Els grups de treball podien organitzar una activitat social per als/a les treballadors/ores com a recompensa per un projecte conclòs. Per reduir el risc d'escàndols a la premsa, hi havia algunes normes en aquests casos: es suposava que els actes eren per millorar la formació o integració d'algun equip de treball i no es permetia la participació de cònjuges o amistats.

Revisa el material conceptual que se't proposa.

Documents

Consulta l'apartat Dimensions d'un quadre de comandament integral a l'Administració Local del material conceptual. Identifica-hi la dimensió clau del quadre de comandament per mesurar el factor humà a l'organització.

Autor:

David Sancho

Funcions deliberants i funcions organitzatives

Un dels criteris essencials de l'organització de la ciutat és que les funcions deliberants d'ordenació, de programació i de control han d'estar diferenciades clarament de les funcions executives de govern i d'administració.

 

Per aquest motiu, es pot distingir a l'ajuntament dos nivells d'organització:

 

El nivell polític: l'integren membres electes o regidors/ores, que poden exercir funcions de caràcter decisori, informatiu i/o consultiu.

El nivell executiu: el formen diferents sectors o branques d'intervenció directa i s'encarrega de gestionar els programes i executar les resolucions aprovades per l'organització política.

La missió, els objectius i les línies estratègiques

Per a la construcció d'un quadre de comandament integral, cal tenir en compte tres conceptes bàsics:

Les missions són punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.

Els objectius estratègics són orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.

Les línies estratègiques són formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar marge de flexibilitat davant les situacions que puguin sorgir en el futur.

Indicador, tolerància i estàndard

Per controlar/monitoritzar el procés de canvi, hi ha tres conceptes bàsics que cal tenir en compte:

L'indicador és un element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, generalment de tipus quantitatiu. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.

L'estàndard és el valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.

La tolerància és el percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.

Reunió de directors/ores d'oficines

Equip de treball

Exemple de fitxa d'un indicador

Gràfic de flux de procediment

Dades dels indicadors

Àmbits d'anàlisi

Línies estratègiques

Mapa conceptual

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest