Quadre de comandament integral per a directius/ives
1.- Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar
1.7.- Ara fes-ho tu: valora i analitza l'estil del director i la nova cultura organitzativa
7 de 9
Índex
Competència
Objectius
Mapa conceptual
Glossari
Bibliografia
Competència

El treball amb el "Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar" promou el desenvolupament de la capacitat següent:

  • Planificar els projectes i/o les línies de gestió de la seva unitat/del seu equip a partir dels objectius generals que han estat marcats, definint les prioritats, els objectius, les fases de treball, i els indicadors d'activitat, i assignant de manera eficaç recursos i responsabilitats.

Objectius

S'espera que el treball que el cas planteja permeti:

  • Avaluar el valor públic que cal oferir a la ciutadania.

  • Identificar les variables clau en el procés de gestió.

  • Definir estratègies de control.

  • Articular sistemes d'indicadors de mesura de procés i de resultats.

  • Generar quadres de comandament acotats a la situació.

Mapa conceptual

Aquest és el mapa conceptual del curs Quadre de comandament integral per a directius/ives. En el "Cas 1. Quadre de comandament integral en una unitat de gestió a Vilamar", s'hi treballa els conceptes següents i les seves relacions:

Glossari

Actuació
Conjunt d'activitats destinades a l'assoliment d'un objectiu operatiu descrites en paràmetres de magnitud, temps i cost.

Direcció per objectius
Tècnica de direcció organitzativa que es basa en la planificació, la definició de plans d'execució, el control de la gestió i l'avaluació de resultats.

Estàndard
Valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.

Indicador
Element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, de tipus quantitatiu generalment. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.

Línies estratègiques
Formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar un marge de flexibilitat davant de les situacions que puguin sorgir en el futur.

Missió
Punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.

Objectiu operatiu
Resultat desitjat descrit en paràmetres de magnitud, temps i cost que es preveu aconseguir per a cadascun dels punts de la finalitat o missió de l'organització.

Objectius estratègics
Orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.

Quadre de comandament
Instrument que recull, d'una manera sistematitzada, la informació rellevant que fa referència a la gestió, a la realització d'actuacions i a l'assoliment dels objectius operatius d'una organització.

Qualitat del servei
Conjunt de propietats i característiques (atributs) que té un producte o servei d'una organització i que li confereixen l'aptitud de satisfer les demandes, les necessitats i les expectatives de la seva clientela potencial.

Tolerància
Percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.

 

 

Bibliografia

GENERALITAT DE CATALUNYA, DIRECCIÓ GENERAL D'ORGANITZACIÓ DE L'ADMINISTRACIÓ (1999) Manual de disseny de quadres de comandament per a les unitats directives. Col·lecció Manuals i Formularis, núm. 11. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Ara fes-ho tu: valora i analitza l'estil del director i la nova cultura organitzativa

És el moment de reflexionar i d'analitzar de manera crítica i fonamentada el nou director-gerent com a gestor del canvi i les seves decisions.

Primer, analitza l'estil del director-gerent. Per fer-ho, pots usar els següents punts que se't presenta com a guia. Fonamenta cadascuna de les teves respostes amb el material conceptual i en el moment del cas on ho veus:

  • Com valores el nou director-gerent com a gestor del canvi?

  • Quin estil de lideratge articula?

  • Identifica cinc aspectes positius i cinc aspectes negatius del seu estil de lideratge.

 

Segon, reflexiona i valora els canvis que el nou director-gerent s'ha plantejat i que s'ha presentat al llarg del cas. Per fer-ho, indica aspectes positius i negatius (fonamentats) en relació amb:

  • La definició d'objectius estratègics.

  • La definició d'objectius operatius.

  • Els canvis en els procediments.

  • Els canvis en els nivells de decisió.

  • El sistema de coordinació i control.

  • L'equilibri entre control i flexibilitat.

  • La política de recursos humans: polivalència, rols, motivació, clima.

Idea principal

Aquesta activitat és de resolució individual. El/La tutor/a te la sol·licitarà a la plataforma. Una vegada finalitzada, envia-la-hi per a la seva correcció.

Documents

Consulta els apartats següents del material conceptual. T'ajudaran a resoldre els interrogants plantejats:

Autor:

David Sancho

Funcions deliberants i funcions organitzatives

Un dels criteris essencials de l'organització de la ciutat és que les funcions deliberants d'ordenació, de programació i de control han d'estar diferenciades clarament de les funcions executives de govern i d'administració.

 

Per aquest motiu, es pot distingir a l'ajuntament dos nivells d'organització:

 

El nivell polític: l'integren membres electes o regidors/ores, que poden exercir funcions de caràcter decisori, informatiu i/o consultiu.

El nivell executiu: el formen diferents sectors o branques d'intervenció directa i s'encarrega de gestionar els programes i executar les resolucions aprovades per l'organització política.

La missió, els objectius i les línies estratègiques

Per a la construcció d'un quadre de comandament integral, cal tenir en compte tres conceptes bàsics:

Les missions són punts programàtics generals que resumeixen les competències i funcions d'una organització i que emmarquen els diferents objectius operatius que es proposa assolir. La finalitat és una síntesi de les missions en un sol concepte.

Els objectius estratègics són orientacions generals que indiquen cap a on es dirigeix l'organització.

Les línies estratègiques són formes genèriques d'assolir els objectius estratègics. La seva formulació és deliberadament genèrica per donar marge de flexibilitat davant les situacions que puguin sorgir en el futur.

Indicador, tolerància i estàndard

Per controlar/monitoritzar el procés de canvi, hi ha tres conceptes bàsics que cal tenir en compte:

L'indicador és un element de mesura d'una variable o d'una relació entre variables, generalment de tipus quantitatiu. Proporciona informació rellevant sobre la situació d'una organització i el seu entorn.

L'estàndard és el valor de referència per fixar objectius amb el qual es compara el valor resultant de la mesura d'un indicador per interpretar-lo i avaluar-lo.

La tolerància és el percentatge admissible de desviació respecte a l'estàndard.

Reunió de directors/ores d'oficines

Equip de treball

Exemple de fitxa d'un indicador

Gràfic de flux de procediment

Dades dels indicadors

Àmbits d'anàlisi

Línies estratègiques

Mapa conceptual

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest