Direcció de projectes
1.- Mòdul 2. El rol de la direcció de projectes
1.3.- 2. L'autoritat i els tipus de direcció de projectes (resum)
3 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre el rol que correspon a la direcció de projectes en una administració pública.

2. Analitzar els diversos graus d'autoritat en aquest àmbit.

3. Estudiar alguns processos clau lligats a la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes i l'exercici del lideratge.

4. Conèixer alguns instruments de suport a la direcció de projectes.

5. Posar en pràctica els coneixements i les destreses adquirits.

Introducció

Aquest mòdul té com a objectiu estudiar en què consisteix l'exercici de la direcció de projectes.

D'entrada, ens fixarem en quines són les funcions bàsiques que ha de desenvolupar un director de projecte.

En la segona part ens centrarem en la forma en què la direcció utilitza l'autoritat en el marc del projecte, i els diferents tipus de direcció que en funció d'això es distingeixen.

A continuació, revisarem les competències que ha de tenir la persona que s'ocupa de la direcció d'un projecte, així com les àrees d'experiència professional que ha de conèixer.

En els darrers apartats examinarem alguns aspectes concrets dels quals s'ha d'ocupar la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes, i com ha d'exercir el lideratge.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • anàlisi DAFO: Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.
  • autoritat: Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • client: Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.
  • investidura: Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.
  • lideratge: Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • pluja d'idees: Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

2. L'autoritat i els tipus de direcció de projectes (resum)

El director de projectes no ha de fer que les persones del seu equip facin les coses, sinó que les vulguin fer.

El primer és relativament fàcil amb l'exercici tradicional del poder, però no és suficient per tendir a l'excel·lència.

Per afrontar amb èxit totes les activitats d'un projecte, l'organització que l'impulsa ha de tenir persones que prenguin les decisions adequades quan hi ha alguna incertesa, que controlin que els resultats que s'obtenen són els previstos i que es compleix la programació.

Totes aquestes tasques les ha de realitzar el responsable de projectes, però com hem vist en el mòdul 1, les organitzacions no sempre utilitzen el mateix model organitzatiu per gestionar els seus projectes. Moltes vegades, en el marc d'una estructura jeràrquica i funcional com l'habitual a les administracions públiques, la direcció del projecte no té tota l' autoritat formal que es requereix per garantir els resultats d'aquest projecte.

La direcció del projecte ha de posar en joc l'autoritat efectiva derivada del següent:

  • La delegació de funcions que hagin fet els òrgans de govern o la direcció executiva de l'entitat, més o menys formalitzada.
  • L'autoritat formal que tingui el seu propi lloc de treball, tenint en compte la seva posició en l'estructura organitzativa de l'entitat.
  • L'autoritat informal que li proporciona l'experiència, el prestigi, els coneixements tècnics i la capacitat d'influència i negociació.

En els models organitzatius amb una estructura jeràrquica i funcional estricta, l'autoritat formal de la direcció de projectes (tant per delegació com intrínseca del seu propi lloc de treball) és sovint escassa.

Depenent de la forma amb què s'organitzi la gestió dels projectes –i de la més o menys autoritat formal que tingui la direcció del projecte–, es distingeixen els següents tipus de direccions de projecte:

1) Direcció de projecte com a suport de l'alta direcció de l'organització d'origen.

2) Direcció de projecte amb funcions de control.

3) Direcció de projecte com a cap de projecte.

4) Direcció de projecte amb plena capacitat.

Dels quatre tipus esmentats, només es pot parlar amb propietat d'una autèntica direcció de projectes en els dos últims casos, que corresponen a organitzacions amb un model d'estructura matricial o matricial forta.

Finalment, sintetitzem les tipologies de direcció de projectes a la gràfica següent:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

anàlisi DAFO

Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.

autoritat

Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.

client

Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.

investidura

Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.

lideratge

Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.

pluja d'idees

Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

Model jeràrquic i funcional tradicional

Estructures de tipus matricial

Model matricial fort

Model jeràrquic i funcional tradicional

Estructures de tipus matricial

Model matricial fort

Mapa conceptual mòdul 2

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest