Direcció de projectes
1.- Mòdul 2. El rol de la direcció de projectes
1.4.- 3. Competències professionals de la direcció de projectes (resum)
4 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre el rol que correspon a la direcció de projectes en una administració pública.

2. Analitzar els diversos graus d'autoritat en aquest àmbit.

3. Estudiar alguns processos clau lligats a la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes i l'exercici del lideratge.

4. Conèixer alguns instruments de suport a la direcció de projectes.

5. Posar en pràctica els coneixements i les destreses adquirits.

Introducció

Aquest mòdul té com a objectiu estudiar en què consisteix l'exercici de la direcció de projectes.

D'entrada, ens fixarem en quines són les funcions bàsiques que ha de desenvolupar un director de projecte.

En la segona part ens centrarem en la forma en què la direcció utilitza l'autoritat en el marc del projecte, i els diferents tipus de direcció que en funció d'això es distingeixen.

A continuació, revisarem les competències que ha de tenir la persona que s'ocupa de la direcció d'un projecte, així com les àrees d'experiència professional que ha de conèixer.

En els darrers apartats examinarem alguns aspectes concrets dels quals s'ha d'ocupar la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes, i com ha d'exercir el lideratge.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • anàlisi DAFO: Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.
  • autoritat: Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • client: Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.
  • investidura: Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.
  • lideratge: Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • pluja d'idees: Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

3. Competències professionals de la direcció de projectes (resum)

Segons la Guia dels fonaments de la direcció de projectes (PMBoK) del Project Management Institute, la direcció de projectes és:

"L'aplicació de coneixements, habilitats, eines i tècniques a les activitats d'un projecte per satisfer-ne els requisits. La direcció de projectes s'aconsegueix mitjançant l'aplicació i integració dels processos de direcció de projectes d'inici, planificació, execució, seguiment i control, i tancament. El director del projecte és la persona responsable d'assolir els objectius del projecte."

En la mateixa guia, també s'indica que una direcció de projectes efectiva requereix que l'equip o la persona que exerceix aquesta direcció comprengui i apliqui els coneixements i les habilitats corresponents a cinc àrees d'experiència:

1) Fonaments sobre gestió i direcció de projectes: el cicle de vida dels projectes, els processos de la gestió de projectes (iniciació, planificació, execució, seguiment i control, i tancament), i els coneixements sobre gestió dels punts següents:

  • integració,
  • abast,
  • temporalització,
  • costos,
  • qualitat,
  • recursos humans,
  • comunicacions,
  • riscos, i
  • compres i adquisicions del projecte.

2) Normes i regulacions de l'àrea d'aplicació del projecte. La direcció del projecte ha de tenir coneixement suficient sobre les normes i regulacions pròpies de la naturalesa del projecte que s'ha de desenvolupar.

3) Comprensió de l'entorn del projecte, en els contextos cultural, social, polític i físic.

4) Direcció general, que comprèn la planificació, l'organització, la selecció de personal, i l'execució i control d'operacions pròpies de l'Administració.

5) Gestió de les relacions interpersonals, que inclou vessants com:

  • la comunicació efectiva,
  • la capacitat d'influència en l'organització,
  • el lideratge ,
  • la motivació del personal,
  • la negociació i la gestió de conflictes, i
  • la resolució de problemes.

El director d'un projecte és una figura que ha de facilitar que les persones que formen l'equip de treball facin bé la seva feina i que generin el valor i els resultats necessaris per satisfer les parts interessades. Així, ha de treballar per l'equip i no l'equip per ell.

Les competències professionals necessàries per a un bon exercici del rol de direcció de projectes són les següents:

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

anàlisi DAFO

Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.

autoritat

Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.

client

Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.

investidura

Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.

lideratge

Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.

pluja d'idees

Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

Model jeràrquic i funcional tradicional

Estructures de tipus matricial

Model matricial fort

Mapa conceptual mòdul 2

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest