Direcció de projectes
1.- Mòdul 2. El rol de la direcció de projectes
1.8.- 7. Lideratge (resum)
8 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre el rol que correspon a la direcció de projectes en una administració pública.

2. Analitzar els diversos graus d'autoritat en aquest àmbit.

3. Estudiar alguns processos clau lligats a la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes i l'exercici del lideratge.

4. Conèixer alguns instruments de suport a la direcció de projectes.

5. Posar en pràctica els coneixements i les destreses adquirits.

Introducció

Aquest mòdul té com a objectiu estudiar en què consisteix l'exercici de la direcció de projectes.

D'entrada, ens fixarem en quines són les funcions bàsiques que ha de desenvolupar un director de projecte.

En la segona part ens centrarem en la forma en què la direcció utilitza l'autoritat en el marc del projecte, i els diferents tipus de direcció que en funció d'això es distingeixen.

A continuació, revisarem les competències que ha de tenir la persona que s'ocupa de la direcció d'un projecte, així com les àrees d'experiència professional que ha de conèixer.

En els darrers apartats examinarem alguns aspectes concrets dels quals s'ha d'ocupar la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes, i com ha d'exercir el lideratge.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • anàlisi DAFO: Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.
  • autoritat: Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • client: Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.
  • investidura: Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.
  • lideratge: Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • pluja d'idees: Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

7. Lideratge (resum)

Com ja hem comentat, la direcció del projecte ha de tenir capacitat per actuar i decidir fins i tot en contextos en què no tindrà el poder formal efectiu suficient per fer-ho.

Això comporta que la seva autoritat s'ha de fonamentar sobretot en la capacitat de liderar, és a dir, de fer que altres persones vulguin fer el que la direcció considera adequat.

Per lideratge hi entenem la capacitat d'influir sobre altres persones i mobilitzar-les per assolir uns objectius establerts prèviament.

Per exercir lideratge, la direcció del projecte ha de fer coses com les següents:

  • Desenvolupar la missió, la visió, els valors i l'ètica de l'organització en el context concret del projecte que s'ha de gestionar, i coherentment amb els objectius d'aquest projecte.

  • Gestionar les contradiccions amb visió de conjunt i voluntat de millora, i no generant conflicte entre l'organització i el projecte.

  • Actuar com a model per al seu equip de treball amb un comportament coherent amb allò que defensa.

  • Implicar-se personalment per assegurar que el sistema de gestió del projecte (organització, definició, planificació, programació, pressupostos, etc.) es desenvolupa, s'implanta i es millora contínuament.

  • Relacionar-se de forma regular amb totes les parts interessades en el projecte, per assegurar que es comprenen les seves necessitats i expectatives, i que tenen la informació necessària per prendre decisions quan escau.

  • Treballar amb el seu equip per reforçar una cultura d'excel·lència, assolir amb la màxima eficàcia i eficiència els objectius del projecte i contribuir positivament al desenvolupament de la seva organització amb aprenentatges i innovacions.

  • Preocupar-se d'identificar les millores de funcionament que suposen contribucions positives per al canvi en l'organització del projecte i en tota l'organització de l'entitat.

  • Encoratjar la participació del seu equip, més enllà de l'execució de les tasques assignades, per tal que facin propostes de millora amb visió del conjunt del projecte.

  • Reconèixer personalment i explícitament les contribucions positives fetes per cadascun dels membres de l'equip, i assenyalar també els aspectes que cal millorar, donant indicacions que serveixin per a la millora i l'aprenentatge de totes les persones amb les quals col·labora.

  • Guiar l'equip de treball vers l'assoliment dels seus objectius amb orientacions, delegant responsabilitats i revisant els resultats obtinguts.

Existeixen diferents estils d'exercici del lideratge, des del més autoritari fins al més democràtic. L'aplicació de l'un o l'altre depèn del tipus de projecte i de les persones que l'han de desenvolupar.

En general, un estil autoritari, que pretengui estructurar detalladament les tasques de manera que deixi poc marge a la iniciativa individual dels membres de l'equip, és poc aconsellable per a la gestió de la majoria de projectes.

Com a criteri general, el lideratge en els projectes ha de pretendre fonamentalment assolir un clima agradable de treball, que fomenti la cooperació entre els membres de l'equip i entre aquest equip i les parts externes interessades, per tal d'assolir la màxima eficàcia i eficiència.

L'aplicació per part de l'equip de treball del criteri professional de la direcció del projecte s'ha de fonamentar sobretot en la seva capacitat tècnica, i no en l'exercici d'autoritat formal que tingui aquesta direcció.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

anàlisi DAFO

Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.

autoritat

Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.

client

Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.

investidura

Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.

lideratge

Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.

pluja d'idees

Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

Model jeràrquic i funcional tradicional

Estructures de tipus matricial

Model matricial fort

Mapa conceptual mòdul 2

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest