Direcció de projectes
1.- Mòdul 2. El rol de la direcció de projectes
1.7.- 6. Resolució de problemes (resum)
7 de 8
Índex
Mapa conceptual
Presentació mòdul
Bibliografia
Glossari
Mapa conceptual
Presentació mòdul

Objectius

1. Comprendre el rol que correspon a la direcció de projectes en una administració pública.

2. Analitzar els diversos graus d'autoritat en aquest àmbit.

3. Estudiar alguns processos clau lligats a la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes i l'exercici del lideratge.

4. Conèixer alguns instruments de suport a la direcció de projectes.

5. Posar en pràctica els coneixements i les destreses adquirits.

Introducció

Aquest mòdul té com a objectiu estudiar en què consisteix l'exercici de la direcció de projectes.

D'entrada, ens fixarem en quines són les funcions bàsiques que ha de desenvolupar un director de projecte.

En la segona part ens centrarem en la forma en què la direcció utilitza l'autoritat en el marc del projecte, i els diferents tipus de direcció que en funció d'això es distingeixen.

A continuació, revisarem les competències que ha de tenir la persona que s'ocupa de la direcció d'un projecte, així com les àrees d'experiència professional que ha de conèixer.

En els darrers apartats examinarem alguns aspectes concrets dels quals s'ha d'ocupar la direcció de projectes: la gestió de la informació i la comunicació, la negociació, la resolució de problemes, i com ha d'exercir el lideratge.

Bibliografia
  • Cos Castillo, Manuel de (1995). Teoría general del proyecto. Vol. I: Dirección de proyectos. Madrid: Síntesis.
  • Diversos autors (1996). Human Resource Skills for the Project Manager. Newton Square: Project Management Institute (PMI).
  • Diversos autors (2003). International Standard ISO 10006:2003. Quality Management Systems. Guidelines for Quality Management in Projects. Ginebra: ISO.
  • Diversos autors (2005). Norma internacional 9000:2005. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Ginebra: ISO.
  • Kerzner, Harold (2009). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling (10a. edició). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons.
  • March, James G.; Simon, Herbert A. (1981). Teoría de la organización. Barcelona: Ariel.
  • Ramió, Carles (1999). Teoría de la organización y administración pública. Madrid: Tecnos.
  • Ramió, Carles; Ballart, Xavier (1993). Lecturas de teoría de la organización (2 vol.). Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas.
Glossari
  • anàlisi DAFO: Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.
  • autoritat: Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • client: Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.
  • investidura: Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.
  • lideratge: Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.
  • pluja d'idees: Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

6. Resolució de problemes (resum)

Un projecte pot ser entès com un procés complex de resolució d'un problema, o d'aprofitament d'una oportunitat (que és si fa o no fa el mateix, però en positiu).

La direcció de projectes ha de tenir les habilitats necessàries per resoldre els problemes que es plantejaran al llarg del projecte.

La metodologia bàsica per a la resolució de problemes segueix els passos següents:

1) Definir correctament el problema. Una definició incorrecta del problema (o de l'oportunitat) ens pot portar a tenir la solució adequada per a un problema inexistent. És freqüent que les parts interessades tinguin diferents punts de vista sobre una mateixa situació; per a algunes pot tractar-se d'un problema, per a d'altres d'una oportunitat, i per a d'altres d'una situació normal sense pros ni contres.

2) Obtenir tota la informació. Abans d'estudiar possibles solucions cal assegurar-se que tenim tota la informació significativa sobre allò que volem tractar.

3) Analitzar la situació. Una vegada tenim tota la informació, es pot estudiar en detall quina és la situació, quins són els aspectes positius i quins els negatius, i quines són les estratègies que podem seguir per assolir els resultats volguts. També cal detectar quines són les causes més probables que generen el problema que cal tractar.

Una eina molt emprada en aquest àmbit és l' anàlisi DAFO i l'anàlisi de problemes amb el diagrama d'Ishikawa.

4) Obtenir possibles solucions. La millor manera d'arribar a la solució més adequada per a un problema és obtenir-ne una diversitat de solucions possibles, i per això és aconsellable implicar les persones que tenen coneixements i experiències sobre la matèria per tal que facin els seus suggeriments.

Un dels instruments més útils en aquest camp és la pluja d'idees.

5) Seleccionar les solucions més adequades. Quan es té una relació de solucions factibles s'ha d'escollir la més òptima per aplicar-la, i mantenir la resta com a alternatives si és necessari. Normalment la solució òptima és la que ofereix la millor relació entre el cost d'aplicar-la i el resultat que se n'espera obtenir.

6) Aplicar les solucions escollides. Lògicament el procés té sentit quan la solució o les solucions escollides s'apliquen per a la resolució del problema.

7) Avaluar el resultat. Abans de donar per tancat el procés cal obtenir informació de l'impacte obtingut i avaluar si el resultat obtingut és el volgut, és a dir, si s'ha resolt el problema o s'ha aprofitat l'oportunitat.

Moltes vegades, aquest procés de set fases s'ha de realitzar amb un temps molt limitat i amb una pressió important, per la qual cosa ha de ser executat per la direcció del projecte en solitari, amb rapidesa i agilitat. El risc d'error que això comporta s'ha de compensar amb l'experiència i els coneixements de la persona que assumeix la direcció del projecte.

En general, sempre que sigui possible, la direcció del projecte ha de prendre les decisions considerant els parers dels membres del seu equip.

Autor:


Alexandre Álvarez Mena

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona i diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Oberta de Catalunya. Mestratge en gestió pública a ESADE.

Ha ocupat diversos llocs directius a diferents administracions locals.

anàlisi DAFO

Metodologia emprada per determinar quines són les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats que poden influir en el desenvolupament d'un projecte o d'algun altre tipus d'activitat.

autoritat

Capacitat de fer que altres persones facin allò que la direcció del projecte considera convenient.

client

Persona o organització destinatària del resultat d'un procés. En el cas d'un projecte en l'entorn de l'Administració pública, el client pot ser l'organització d'origen i, indirectament, la ciutadania.

investidura

Formalització del nomenament i de les responsabilitats assignades a la direcció del projecte per part de l'òrgan competent de l'organització d'origen.

lideratge

Capacitat de fer que altres persones vulguin fer allò que la direcció del projecte considera convenient.

pluja d'idees

Tècnica de suport en processos de millora, gestió, resolució de problemes i similars, consistent a fer que un grup de persones formuli el màxim nombre de propostes o suggeriments, atenent sobretot el criteri quantitatiu.

Model jeràrquic i funcional tradicional

Estructures de tipus matricial

Model matricial fort

Mapa conceptual mòdul 2

Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest