Accés directe al contingut

Activitats d'aprenentatge

Segons l'enfocament competencial, l'aprenentatge es genera en la realització d'activitats per part dels participants.

A l'hora de dur a terme una acció formativa per a l'adquisició de competències cal tenir en compte les estratègies d’ensenyament-aprenentatge pròpies dels diferents tipus de continguts.

Per tant, els models metodològics són el marc de referència per escollir i dissenyar les activitats d'aprenentatge adients.

Es consideren "activitats d’aprenentatge" totes aquelles tasques, treballs, dinàmiques, tècniques, etc. que es dissenyen per tal que els participants generin nous aprenentatges a partir de la mobilització dels seus sabers.

Les activitats d’aprenentatge requereixen una preparació acurada i cal tenir alguns aspectes en compte:

  • Relació amb objectius i continguts
    • Les activitats han d'estar contextualitzades segons la pràctica professional.
    • S'han de relacionar clarament amb els objectius de l'acció formativa.
  • Previsió del temps suficient perquè siguin factibles
    • S'han de programar amb temps suficient per donar les orientacions oportunes i que siguin realitzables per part dels participants.
    • El temps per explicar i el temps per realitzar les activitats ha de ser proporcional.
  • Elaboració de recursos didàctics perquè les activitats siguin àgils i dinàmiques
    • S'han de dotar dels materials o recursos necessaris per dur-les a terme de forma àgil i dinàmica.
    • S'han de dissenyar diferenciant la fase inicial, la de desenvolupament i la de tancament.
    • S'han d'acompanyar amb exemples i models que serveixin de referent.
  • Varietat en el tipus d'activitats
    • S'han de combinar activitats individuals (per afavorir el desenvolupament de l'autonomia i la comprensió de cada persona) i de treball en grup (per afavorir l'intercanvi i el contrast entre els membres del grup).
    • Cal plantejar exercicis amb complexitats diverses: tancats, semioberts i oberts.
  • En cas que siguin avaluables:
    • S'ha de preveure la funció que es vol donar a l'avaluació, és a dir, per a què ha de servir.
    • Cal identificar els objectius de l'acció formativa que s’avaluaran.
    • S'han d'escollir aquelles activitats on el participant pugui demostrar com integrar i/o aplicar els sabers.
    • S'ha de precisar el nivell de realització que es demanarà al participant.
    • S'ha de preveure el feedback que es donarà: quan i com es farà el retorn.