Com ho aprenem?
Sovint, les accions formatives plantegen objectius que requereixen aprenentatges de tots tres models metodològics. Quan es necessita aprendre coneixements, habilitats i actituds en una mateixa acció formativa estem davant d’un model integral.
El model integral planteja el repte de dissenyar activitats d’aprenentatge híbrides, és a dir, que permetin treballar de forma simultània i relacionada els coneixements, les habilitats i les actituds proposades.
En les accions formatives en què es treballen diversos tipus de continguts serà necessari que les activitats d’aprenentatge siguin variades per cobrir els objectius i aprenentatges previstos. S'han de conjugar les activitats pròpies de cada model metodològic amb activitats que facilitin l'aprenentatge integral.
Quan ens trobem davant d'un model integral?
Segons la finalitat de l'acció formativa, la importància de treballar coneixements, habilitats o actituds pot ser diferent. Per prendre decisions sobre quin serà el model metodològic més adequat per a l'acció, és interessant visualitzar la importància dels diferents tipus de continguts.
Pot haver-hi casos on hi hagi un model metodològic clarament predominant i d'altres que requeriran un abordatge més integral.
Exemples de diversos models metodològics
Suposem que tenim tres accions formatives relacionades amb la Llei Orgànica de Protecció de Dades:
- Acció formativa 1
- Finalitat: comprendre la LOPD en un nivell bàsic.
- Adreçada a: empleats públics en general.
- Acció formativa 2
- Finalitat: aplicar els procediments establerts per al tractament de dades en les situacions més habituals i actuar amb ètica professional.
- Adreçada a: empleats públics que apliquen de forma habitual la LOPD en el seu lloc de treball.
- Acció formativa 3
- Finalitat: canviar les actituds des dels valors de responsabilitat i ètica professional per afavorir la correcta aplicació de la LOPD.
- Adreçada a: empleats públics que dirigeixen equips que tracten dades de forma habitual.
En funció de les finalitats de cada acció, fixem la importància dels tipus de continguts (coneixements, habilitats i actituds) que s'han de treballar.
Per visualitzar-ho gràficament, assignem un valor (en percentatge) que ens mostra quins són els continguts més estratègics i quins són més secundaris.
Segons la predominança d'un contingut o altre es decidiria quin model metodològic seria el més adequat per enfocar l'acció formativa i es podrien donar solucions metodològiques diferenciades.
- Acció formativa 1
- Acció formativa 2
- Acció formativa 3
Solucions metodològiques: el model metodològic és clarament de formació en coneixements (100%), la finalitat és “informativa-formativa”.
Solucions metodològiques: l'eix vertebrador de l'acció formativa serien les habilitats i, a partir d'aquest, es podrien treballar els coneixements i actituds associats. La resolució de casos seria una estratègia que permetria treballar de forma integrada tots tres tipus de continguts.
Solucions metodològiques: es plantejaria un model de formació en actituds i, per tant, les activitats s’orientarien a la reflexió, la participació, el debat, l’anàlisi, etc. També s’haurien de preveure una sèrie d’activitats puntuals pròpies de l’aprenentatge de coneixements per treballar els conceptes teòrics relacionats (exposicions orals, prova objectiva, qüestionaris...).