Accés directe al contingut

Formació contínua

La formació contínua al lloc de treball ha de permetre adquirir, desenvolupar i millorar les competències professionals.

Adquirir una competència professional és desenvolupar la capacitat de mobilitzar una sèrie d’aprenentatges per trobar les respostes adequades a les diferents situacions i contextos que es plantegen al llarg de la vida laboral.

Per adquirir una competència és necessari:

  • Aprendre els coneixements, habilitats i actituds associats a la competència.
  • Mobilitzar i integrar els diferents tipus de continguts a partir de situacions-problema extrets de la pràctica professional.

La mobilització dels aprenentatges (coneixements, habilitats i actituds) s'ha de fer de manera ràpida, pertinent, simultània, interrelacionada.

Mobilització dels aprenentatges

Claus per a la formació en competències professionals

En el moment de dissenyar i programar una acció formativa basada en l'aprenentatge competencial cal:

  1. Identificar les diferents situacions en què es pot practicar dins l'acció formativa.
  2. Contextualitzar les activitats d'aprenentatge en situacions semblants a les de la pràctica professional. Abasta des de la identificació dels problemes en situacions diverses fins a l'anàlisi i la presa de decisions.
  3. Escollir les metodologies més adequades segons l'aprenentatge dels diferents tipus de continguts (coneixements, habilitats, actituds).
  4. Plantejar situacions en què els participants hagin de posar en joc els diferents tipus de continguts de forma integrada (simulacions, anàlisi de casos, resolució de problemes…).

Avaluar l'assoliment d'una competència

Per avaluar el grau d'assoliment d’una competència cal tenir en compte:

  • L'aprenentatge dels continguts necessaris per a l'adquisició de la competència, és a dir: coneixements, habilitats i/o actituds.
  • La capacitat d'utilitzar estratègies adequades en situacions semblants a aquelles en què caldrà ser competent.
  • El procés en què la persona participant pugui demostrar com integra els aprenentatges (mobilització) per resoldre satisfactòriament situacions-problema. Es tracta de veure en quin grau el participant és capaç d'integrar, sintetitzar i aplicar de forma pertinent els continguts necessaris per enfrontar-se a la situació.