Accés directe al contingut

Actituds

Ensenyament i aprenentatge d'actituds

  • Objectius
  • Definició
  • Metodologia
  • Avaluació

Els objectius que es refereixen a l'aprenentatge d’actituds indiquen allò que els participants han de manifestar en la seva manera de ser i estar en el seu àmbit de treball.

Una actitud és una disposició interna a valorar favorablement o desfavorablement un fet, una situació o una creença... que facilita tenir determinats comportaments persistents davant d’aquells fets, situacions, creences...

Les actituds se sustenten en valors i aquests són creences individuals sobre el que hom considera desitjable (socialment, institucionalment, etc.); són principis normatius de conducta que provoquen determinades actituds.

En la pràctica professional les actituds són un element clau.

Durant l'acció formativa cal posar atenció en les actituds que es transmeten tant de forma conscient com inconscient.

L'aprenentatge d’actituds requereix d’un procés en què:

  • Es fomenti l'anàlisi i la reflexió sobre la pròpia actitud o manera d'actuar.
  • Hi hagi activitats que portin el participant a trobar-se en conflictes i/o situacions-problema davant dels quals hagi de cercar solucions.
  • Es planifiquin activitats per fomentar l'anàlisi i la reflexió sobre possibles actituds diferents.
  • Es proporcionin models coherents amb les actituds que es volen ensenyar, tant en el comportament del formador o formadora com en els exemples que proporciona.
  • Es proporcionin elements per incorporar les actituds positives al lloc de treball.

Per avaluar l'aprenentatge d'actituds cal:

  • Observar quan aquestes es manifesten en les activitats que realitza el participant.
  • Dialogar i reflexionar sobre les actituds.
  • També es poden preveure activitats d’avaluació entre companys/es.

Exemple