Accés directe al contingut

Desenvolupament

Fase de desenvolupament de la seqüència formativa

En aquesta fase es porten a terme les activitats nuclears que faciliten l’aprenentatge dels objectius proposats per a l’acció formativa.

Les activitats que es dissenyen han de permetre:

  • Aconseguir els objectius d’aprenentatge definits per a l’acció formativa (incorporar uns determinats coneixements, saber fer un nou procés, saber estar des d’una altra actitud…).
  • Generar processos d’ensenyament-aprenentatge de qualitat.

Per generar processos d’ensenyament-aprenentatge de qualitat, les activitats que es realitzen durant l’acció formativa han de permetre:

  • Regular l’acció docent
  • Aprendre a aprendre

El docent, a partir de les activitats, ha de ser capaç de:

  • Reforçar les comprensions correctes i les bones pràctiques de tots els participants.
  • Detectar els tipus d’errors i els obstacles que es donen en el procés de comprensió i gestionar-los per resoldre'ls.
  • Detectar les estratègies que estan afavorint el procés d’aprenentatge.
  • Proporcionar als participants les eines necessàries per millorar.

Aprendre és, en gran part, desenvolupar la capacitat de prendre decisions de manera autònoma. Per afavorir aquesta competència s’han de preveure activitats que permetin al grup:

  • Apropiar-se dels criteris d’avaluació per orientar el seu aprenentatge.
  • Fer-se conscients del seu procés d’aprenentatge recollint informació sobre aquest, analitzant-la i identificant punts de millora.
  • Dotar-se d’eines per ser més autònoms en els seu propis processos d’aprenentatge.

Orientació per al disseny d'activitats

  • Formació en continguts

    L’ensenyament de coneixements requereix una bona informació. Aquesta informació la pot proporcionar directament el formador o formadora a través de l’exposició oral o mitjançant materials que la continguin.

    Les activitats per proporcionar informació s’han de planificar tenint en compte que:

    • El nivell lingüístic i la terminologia siguin adients a les característiques de les persones participants.
    • La densitat informativa sigui adequada i es doni la redundància suficient (repeticions fent servir els mateixos termes, repeticions fent servir termes diferents, il·lustracions amb exemples…).
    • El grau de dogmatisme no impedeixi veure altres possibilitats o altres maneres d'entendre-ho.
    • S’introdueixi el tema de manera que es faciliti la connexió entre les noves informacions i els coneixements previs.
    • En l’exposició es procuri afavorir la motivació (amb exemples, fomentant expectatives positives sobre la feina a realitzar…) i la retroalimentació o feedback.
    • Es diferenciï entre informacions essencials i informacions complementàries.
    • Al final de la informació, es faci una síntesi o resum amb les idees clau.
  • Formació en habilitats

    L’ensenyament d’habilitats requereix mostrar i/o demostrar les habilitats a desenvolupar i exercitar-les mitjançant activitats pràctiques. La mostra de les habilitats la pot realitzar directament el formador o formadora o es pot proporcionar mitjançant materials (vídeos, documents, imatges…).

    Les activitats per ensenyar habilitats s’han de planificar tenint en compte que:

    • Es puguin mostrar diferents models.
    • S’aportin pautes d’anàlisi per als diferents models per tal que l’aprenentatge no es fonamenti en una simple imitació d’un model donat.
    • Es planifiquin activitats per a l’exercitació.
    • Es doni sentit a l’habilitat i es relacioni amb els coneixements o habilitats associades.
    • L’habilitat es mostri i, si pot ser, es practiqui en diferents situacions de la pràctica professional.
    • Se’n faci un seguiment que permeti veure com evoluciona el participant en el desenvolupament de l’habilitat, amb proves específiques i/o observant com s’executen les habilitats en treballs pràctics.
  • Formació en actituds

    L’ensenyament d’actituds requereix mostrar models, plantejar activitats de reflexió, treballar sobre situacions conflictives i estar molt atents a les actituds que transmet el formador o formadora de manera inconscient.

    Les activitats per ensenyar actituds s’han de planificar tenint en compte que:

    • Es puguin mostrar diferents models.
    • S’aportin pautes d’anàlisi per als diferents models per tal que l’aprenentatge no es fonamenti en una simple imitació d’un model donat.
    • L’actitud es mostri i, si és possible, es practiqui en situacions diverses de la pràctica professional.
    • Es demani als participants l’anàlisi i la reflexió sobre les actituds mostrades.
    • Es demani que el participant es posicioni davant de situacions conflictives extretes de la pràctica professional i es plantegi com respondre davant de possibles dilemes.