Accés directe al contingut

Coneixements

Ensenyament i aprenentatge de coneixements

  • Objectius
  • Definició
  • Metodologia
  • Avaluació

Els objectius que es refereixen a l’aprenentatge de coneixements indiquen allò que els participants han d’arribar a saber.

Els coneixements es poden diferenciar en:

  • Fets. Són successos, situacions… concrets i singulars. Per exemple, la data d'un esdeveniment, el nom d'una llei, etc.
  • Conceptes. Es tracta d'un conjunt d'objectes, fets o símbols que tenen certes característiques comunes. Per exemple, la llei de la gravetat, la justícia, etc.

Mentre que els fets requereixen repetició i memorització, i les activitats d'aprenentatge han d'anar orientades en aquest sentit, els conceptes i els sistemes conceptuals són un tipus d'aprenentatge que requereix que els participants en l'acció formativa:

  • Comprenguin en un grau determinat. Un concepte es pot comprendre superficialment, mitjanament o profundament.
  • Facin un procés d'elaboració i construcció personal fins arribar a comprendre el concepte en qüestió. Aquest procés es pot fer a través d'un procés d'inducció o deducció.
  • Apliquin el concepte en diversos contextos.

L'aplicació dels conceptes és important perquè estableix una relació entre teoria i pràctica.

Per avaluar l'aprenentatge de fets es poden realitzar:

  • Proves o preguntes orals.
  • Proves objectives: preguntes tancades, d’opció múltiple, de verificació, de completar, d’ordenar, de relacionar, de tipus test...

Per avaluar l'aprenentatge de conceptes es poden fer:

  • Observació de com s'apliquen en un context determinat.
  • Proves específiques.
  • Situacions de resolució d'un problema que permetin veure com s'aplica un concepte.

Exemple