Accés directe al contingut

Exemples d'estratègies metodològiques

Puzle de grups

  • Tipus de contingut:

  • Fases:

Descripció

Es tracta d’una estratègia que permet analitzar i estudiar diverses parts d’un tema a través de diferents tipus d’agrupacions. És una estratègia adequada per a la revisió o presentació de nova matèria.

En primer lloc, es constitueixen grups petits (entre 3 i 5 membres) i es divideix la matèria en diverses parts, tantes com membres hi hagi en els grups. Per a cada part de matèria i per a cada membre dels grups, es proposa una tasca (llegir un text, respondre a unes qüestions, cercar informació, etc.) per estudiar un determinat apartat o aspecte del tema. Cada aspecte és diferent encara que tots ells estan relacionats amb el tema general que s’està treballant.

Una vegada finalitzada aquesta tasca inicial, cada participant es troba amb aquells membres d’altres grups que hagin estudiat el mateix aspecte que ell (són els grups d’experts). Hi ha tants grups d’experts com parts de la matèria. En els grups d’experts es treballa la part del tema assignada de manera inicial amb major profunditat, a través de material proporcionat pel formador o formadora (textos, casos, activitats pràctiques).

Quan han acabat el treball, els experts tornen als seus grups inicials. En aquest moment s’encaixen les peces del puzle: cadascú juga el rol de professor o professora, en el seu grup original, presentant i explicant els resultats del treball desenvolupat en el grup d’experts.

Serveix per

  • Analitzar en profunditat continguts de caràcter conceptual.
  • Adquirir estratègies de lectura, comprensió i síntesi.
  • Treballar habilitats comunicatives.

Aspectes a tenir en compte

  • Evitar temàtiques massa àmplies. El tema ha de ser acotat, per tal que els participants comprenguin bé la matèria que han d’ensenyar als seus companys, però ha de tenir un grau de complexitat suficient que motivi el diàleg i la discussió.
  • Dissenyar tasques de lectura i anàlisi adequades als interessos i coneixements previs dels participants.
  • Motivar la participació en els diferents grups (original i expert).
  • Realitzar una síntesi final que aculli les intervencions realitzades pels diferents grups.

Exemple

Aquesta estratègia es pot fer servir en qualsevol acció formativa en què es treballin coneixements, sempre que sigui possible segmentar el tema a abordar en parts diferenciades.

Per exemple, en un curs d'”Atenció telefònica i comunicació” es pot segmentar la matèria en quatre parts: (i) definició de missatges, (ii) la veu, (iii) les fases i (iv) les tècniques. Les tasques que es proposaran en cadascun dels grups (original i expert) seran de diferent complexitat.

O, per exemple, en un curs de “Tècniques de negociació”, a través de diferents tipus d’agrupacions es poden treballar els següents temes: (i) bases fonamentals dels processos de negociació, (ii) competències de la persona negociadora, (iii) la planificació de la negociació i (iv) fases de la negociació.