Accés directe al contingut

Exemples d'estratègies metodològiques

Simulació

  • Tipus de contingut:

  • Fases:

Descripció

Consisteix en una representació en què els participants han d’assumir un rol o personalitat relatives a una hipotètica situació professional. Requereix de la comprensió de la situació i la posada en marxa d’aquelles competències necessàries per poder parlar i actuar de manera satisfactòria des d’una perspectiva assignada.

La simulació exigeix als participants assumir identitats fictícies o imaginar-se en situacions poc habituals. Qui executa el rol ha d’actuar de la forma en que creu que el seu personatge hauria actuat. És freqüent que, entre el conjunt de participants, es designin observadors externs que avaluïn la representació dels rols d’acord a un conjunt de variables predefinides.

El procediment a seguir és el següent:

  • Presentar l’escena i assignar els rols. És important que els participants tinguin un temps per fer preguntes sobre la situació en què han d’executar els rols assignats.
  • Informar del límit de temps i oferir tota la informació necessària per portar a terme la simulació.
  • Posteriorment a la simulació, promoure un diàleg en petit grup o amb tot el grup. La discussió ha de centrar-se en les interpretacions que els participants han fet dels rols, de l’experiència i de les conductes adoptades en el curs d'aquesta.
  • Considerar la possibilitat de demanar als participants que tornin a fer la simulació, canviant els personatges o redefinint l’escena.

També és possible preparar una història que el formador o formadora anirà explicant i que obligarà els participants a anar-se adaptant a les noves situacions que es van generant. En aquest cas, la simulació és més complexa i s’estén més en el temps.

Serveix per

  • Desenvolupar actituds com l’empatia i la tolerància.
  • Adquirir o perfeccionar habilitats i procediments propis del lloc de treball.
  • Construir capacitats de treball en equip i presa de decisions, creativitat i resolució de problemes.

Aspectes a tenir en compte

Per a un correcte desenvolupament de la tècnica cal:

  • Presentar amb claredat els objectius de la tècnica i explicar la naturalesa i la personalitat dels rols que s’han d’assumir.
  • Crear un ambient obert i de confiança que fomenti la participació.
  • Dedicar temps per, una vegada finalitzada la representació, analitzar amb els participants la situació simulada i les respostes emocionals que ha provocat.

Exemple

Es pot aplicar una tècnica de simulació en un curs de “Conducció de reunions” on, a través d’una situació que representi el desenvolupament d’una reunió, els participants puguin experimentar nocions de comunicació, moderació i resolució de conflictes. O, per exemple, en un curs de “Tècniques de negociació”, a través de la distribució de diferents rols, es pot treballar l’escolta activa i altres estratègies i tàctiques de negociació.