Accés directe al contingut

Exemples d'estratègies metodològiques

Prova objectiva (oral i/o escrita)

  • Tipus de contingut:

  • Fases:

Descripció

Les proves objectives són proves concretes que valoren els coneixements adquirits en què els participants han de respondre a les preguntes que se’ls formulen.

Serveix per

  • Determinar els punts forts i punts febles del procés d’aprenentatge dels coneixements treballats.
  • Identificar si s’han adquirit els coneixements pretesos.
  • Per obtenir informació sobre els coneixements que té l’assistent, tant en la fase diagnòstica com en la fase final (resultats).

Aspectes a tenir en compte

  • Per a la preparació:
    • Delimitar els fets, conceptes… més importants del tema i que es preguntaran.
    • Elaborar les preguntes amb enunciats clars.
    • Validar les preguntes abans d'executar la prova (assegurar-se que realment responen a la valoració dels coneixements que es pretenen valorar).
  • Per a l’execució: informar del temps total que s’ofereix per a l’execució de la prova i del sistema de puntuació que s’utilitzarà.

Exemple

Tot i que les proves objectives són concretes i es construeixen bàsicament a través de preguntes, aquestes poden tenir diverses formes. Les més comunes són les següents:

  • Preguntes tancades i/o de llacuna o de compleció: completar amb una paraula o frase, símbol, número... la pregunta que se li formula. Cal que la redacció sigui molt clara perquè només pugui respondre al que se li pregunta.
  • D’ordenació o jerarquització: ordenar uns ítems donats. S’utilitza en l’ordenació de processos.
  • De resposta múltiple: escollir entre diferents opcions donades.
  • De verificació o alternança: hi ha uns enunciats sobre els quals s’ha de discriminar entre sí/no, vertader o fals.
  • De relació o correspondència: realitzar associacions entre diferents ítems determinats. La relació es pot fer de forma numèrica o a través de fletxes.
  • D'identificació: reconèixer els elements que es requereixin, segons un criteri donat, entre diferents elements donats.
  • De classificació: agrupar i/o classificar segons criteri. Per poder classificar prèviament s’ha de saber identificar.
  • Preguntes obertes: s’utilitzen per a desenvolupar un tema. S’ha de respondre de forma àmplia a la pregunta que es formula.